Økonomiaftale uden penge til lokalbaner, men med trafikale løfter til regionerne

FORHANDLING: Regionerne fik ikke en krone ekstra til vedligehold af lokalbanerne ved de netop overståede økonomiforhandlinger. Regeringen sendte spørgsmålet videre til en ny investeringsplan.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

105 millioner kroner årligt til nye skinner var blandt Danske Regioners ønsker til regeringen ved de netop overståede økonomiforhandlinger om regionernes økonomi i 2020.

Der kom imidlertid ingen selvstændig bevilling på området. Til gengæld fik regionerne cementeret deres rolle som en central myndighed også i forhold til infrastruktur og offentlig transport. Samtidig har regeringen skrevet under på, at man vil have ”tilstanden på de private baner” in mente, når der i 2020 skal forhandles om en ny stor investeringsplan for infrastruktur.

Det fremgår af den økonomiaftale, som regeringen og Danske Regioner præsenterede onsdag.

Her hedder det blandt andet, at ”de danske lokalbaner har over en årrække bidraget med passagervækst.”

Og at ”lokalbanerne er tæt koordineret med den regionale og lokale bustrafik, og herigennem skabes et godt koordineret tilbud til borgerne.”

Regioner med central rolle for kollektiv trafik
Hermed peger regeringen og Danske Regioner nu i fællesskab i en anden retning, end det var tilfældet med den tidligere regerings sundhedsreform, som indebar, at regionerne skulle fratages opgaver omkring kollektiv trafik.

Andre formuleringer i aftalen peger i samme retning.

”Parterne er enige om, at regionerne spiller en central rolle, når det gælder løsningen af de udfordringer, der handler om en velfungerende infrastruktur og kollektiv trafik,” lyder det blandt andet.

Og senere:

0:000:00