Røde partier advarer minister mod at nedprioritere kollektiv trafik på landet

UENIGHEDER: En formulering om investeringer i kollektiv trafik i de større byer fra transportminister Benny Engelbrecht har sat sindende i kog hos støttepartierne SF og Enhedslisten, der frygter nedprioritering af yderområderne. Men bekymringen er "helt misforstået," svarer ministeren.

"Jeg vil med det samme slå fast, at den del af mit debatindlæg, der omhandler kollektiv trafik, på ingen måde skal ses som en nedprioritering af den kollektive trafik uden for de større byer," siger transportminister Benny Engelbrecht. 
"Jeg vil med det samme slå fast, at den del af mit debatindlæg, der omhandler kollektiv trafik, på ingen måde skal ses som en nedprioritering af den kollektive trafik uden for de større byer," siger transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

SF's Anne Valentina Berthelsen ringede straks op og tilbød et ”harmdirrende” interview, så snart hun havde læst indlægget.  

Og Enhedslistens Rasmus Vestergaard Madsen var ifølge et opslag på sin facebookprofil ved at få kaffen galt i halsen, da han så formuleringen, som han i opslaget kaldte "saftsuseme uambitiøst!"

Det, der har fået de to transportordførere på barrikaderne, er følgende bemærkning i transportminister Benny Engelbrechts debatindlæg i Altingets serie om sammenhængende rejser:

”I landdistrikterne betyder de store geografiske afstande, at bilen ofte bliver prioriteret over den kollektive trafik. Derfor skal vi satse på den kollektive trafik der, hvor folk har lyst til at bruge den – ikke mindst i de store byer og på tværs af landet."

I landdistrikterne betyder de store geografiske afstande, at bilen ofte bliver prioriteret over den kollektive trafik. Derfor skal vi satse på den kollektive trafik der, hvor folk har lyst til at bruge den – ikke mindst i de store byer og på tværs af landet.

Benny Engelbrecht (S) i debatindlæg 25. januar
Transportminister

De to sætninger får nemlig begge transportordførere til at mistænke ministeren for at ville nedprioritere den kollektive trafik i yderområderne til fordel for byerne og de centrale togstrækninger mellem dem. 

Og det vil være en særdeles dårlig idé, mener de to ordførere

Jeg er simpelthen ikke enig, hvis han konkluderer, at man ikke skal investere i den uden for de store byer, fordi folk alligevel hellere vil tage bilen der. Det er en fuldstændigt vanvittig holdning

Anne Valentina Berthelsen (SF)
Transportordfører

"Jeg forstår ministeren så langt, at det er vigtigt, at den kollektive trafik hænger sammen økonomisk. Men jeg er simpelthen ikke enig, hvis han konkluderer, at man ikke skal investere i den uden for de store byer, fordi folk alligevel hellere vil tage bilen der,” siger Anne Valentina Berthelsen fra SF.

”Ministeren sætter spørgsmålstegn ved den infrastruktur, som er nerven i mange lokalsamfund. Det er de regionale busser og de små jernbaner, der betyder, at folk kan komme på arbejde, og at de unge kan komme til deres uddannelsessteder,” supplerer Enhedslistens Rasmus Vestergaard Madsen.

{{toplink}}
Læs også

0:000:00