Vismænd vil skære adskillige milliarder af bilafgifterne

AFGIFTER: Staten trækker ifølge Det Økonomiske Råd flere milliarder kroner for meget op af bilejernes lomme. Afgifter, der ifølge rådet bør erstattes af højere indkomstskat. Helt skævt, lyder det fra Concito.

Det Økonomiske Råd vurderer, at bilejere overbeskattes med omkring ti milliarder kroner.
Det Økonomiske Råd vurderer, at bilejere overbeskattes med omkring ti milliarder kroner.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Statens indtægter fra bilafgifter bør beskæres med et solidt milliardbeløb. Det mener Det Økonomiske Råd.

I følge rådet er skatter og afgifter på biler for høje i forhold til de omkostninger særligt privatbilismen påfører samfundet i form af trængsel, forurening og ulykker.

Derfor foreslår Det Økonomiske Råd i sin nye rapport, at man afskaffer registreringsafgiften, indfører en trængselsregulerende roadpricing og justerer afgifterne på benzin og diesel, så det bedre afspejler bilernes reelle klimabelastning.

Det vil føre til en mere begrænset, mere målrettet og dermed også mere rimelig beskatning af bilejere.

Det at eje en bil påfører ikke i sig selv nogen gener og bør derfor ikke beskattes.

Lars Gårn Hansen
Professor i miljøøkonomi og medlem af De Økonomiske Råd

"Der skal være afgifter, som står i forhold til luftforureningen, og afgifter, som står i forhold til den trængsel, kørsel medfører. Det at eje en bil påfører ikke i sig selv nogen gener, og bør derfor ikke beskattes", siger Lars Gårn Hansen.

Det Økonomiske Råd har ikke i deres rapport sat beløb på, hvor stor overbeskatningen af bilejere efter deres vurdering er.

Men Ifølge Lars Gårn Hansen vil rådets model – alt andet lige – medføre en reduktion af indtægterne fra skat og afgift på personbiler med omkring en tredjedel.

Beskat indkomst i stedet
Penge, som så med fordel vil kunne hentes ind gennem en justering af indkomstskatten, hvis man ønsker at fastholde statens samlede indtægtsniveau.

"De penge, vi skal kradse ind til staten, er det en god idé at kradse ind på baggrund af en meget bred skattebase. Beskatter man bare en vare som biler, så kan forbrugerne undgå den skat ved ikke at købe biler, og så må man hæve skattesatsen," siger Lars Gårn Hansen.

Dokumentation

Det skriver Det Økonomiske Råd om bilafgifter

"Trængsel er den største eksternalitet forbundet med personbiltransport, mens der ikke er nogen eksternalitet som sådan ved blot at eje en bil."

"Derfor bør en omlægning af bilbeskatningen sigte på at fjerne afgifter på ejerskab og indføre differentierede afgifter på kørsel i de byområder og på de tidspunkter, hvor trængselsproblemerne er størst."

"En sådan omlægning kan sammen med brændstofafgifter, der afspejler effekten på luftforurening og klimabelastning, indebære samfundsøkonomiske gevinster og understøtte en omkostningseffektiv reduktion af disse eksternaliteter."

"Et manglende provenu og eventuelle fordelingshensyn bør som udgangspunkt sikres gennem indkomstskattesystemet eller offentlige besparelser."

Kilde: Rapporten 'Dansk Økonomi, forår 2019' fra Det Økonomiske Råd


0:000:00