Debat

Kommission: Sådan forebygger vi ulykker med ældre elcyklister

DEBAT: Fra 2014 til 2018 er antallet af ulykker med elcykler tredoblet. Lad elcyklen stå, hvis du ikke kan stå af og på, skriver Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers formand og overlæge.

Særligt ældre kommer til skade på elcyklerne, skriver Mette Fynbo og Lars Binderup Larsen fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.
Særligt ældre kommer til skade på elcyklerne, skriver Mette Fynbo og Lars Binderup Larsen fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Fynbo og Lars Binderup Larsen
Formand og overlæge, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Der er god grund til at rette fokus mod ældre elcyklister, for fra 2014 til 2018 er antallet af elcykelulykker med personskade mere end tredoblet. 

Det er især de ældre elcyklister, der kommer til skade. Det skyldes ikke kun, at det især er ældre, der kører på elcykel, men også, at ulykkesrisikoen, altså risikoen for alvorlig tilskadekomst eller død i forhold til kørte kilometer, er højere for ældre elcyklister end for unge.

I en ny undersøgelse fra Havarikommissionens for Vejtrafikulykker er 20 alvorlige elcykelulykker analyseret i dybden for at afdække, hvad det er, der typisk går galt, og hvad man kan gøre for at forebygge elcykelulykkerne. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

For generelt er det rigtig godt, at elcykler får flere ældre og personer med nedsat fysisk funktionsevne ud at cykle. Det åbner nye muligheder for at få motion og køre længere ture end ellers.

Vægten kan gøre det svært for ældre
Hvis man på en almindelig cykel har svært ved at stå af og på cyklen eller holde balancen, så vil en elcykel ikke hjælpe. Snarere tværtimod. 

For de fleste ældre vil de særlige udfordringer ved elcyklen kunne afhjælpes, hvis man følger nogle enkle adfærdsråd og vælger en elcykel, der understøtter ens behov.

Mette Fynbo og Lars Binderup Larsen
Formand for og overlæge, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

For det første er en elcykel 8 til 12 kilo tungere end en almindelig cykel. Det gør den sværere at holde, når man skal stå på og af, sætte i gang, eller når man skal standse.

For det andet giver nogle elcykler et kraftigt ryk frem, når motoren kobler til, og nogle har tendens til at forstærke slingren. Det er et problem, hvis man i forvejen har for eksempel balanceproblemer på en cykel.

Aldringsprocessen sker i forskellig takt, men for alle vil muskelstyrken aftage med alderen. Man vil få dårligere balance, og leddene vil blive stivere. 

For eksempel kan stivhed i nakkeleddet gøre det sværere at orientere sig bagud, mens man cykler. I de ulykker, som havarikommissionen har undersøgt, betød disse aldersrelaterede svækkelser i kombination med elcyklens højere vægt og øvrige egenskaber, at de ældre kom i vanskeligheder.

De havde for eksempel svært ved at genoprette balancen, hvis de kom i slinger. Og vanskelighederne ved at orientere sig bagud på elcyklen eller ved at standse op og sætte foden ned betød, at flere ældre cyklister svingede til venstre uden først at orientere sig bagud.

Læs også

Udfordringer kan afhjælpes for de fleste
For de fleste ældre vil de særlige udfordringer ved elcyklen kunne afhjælpes, hvis man følger nogle enkle adfærdsråd og vælger en elcykel, der understøtter ens behov. 

For eksempel en elcykel, som har centermotor, så den følger cyklistens tråd i pedalerne, samt har god stabilitet og lav indstigning. 

Men lad elcyklen stå, hvis du ikke kan stå af og på og sætte i gang på en almindelig cykel.

I et par ulykker var demens medvirkende til, at cyklisten foretog en pludselig uhensigtsmæssig handling og blev dræbt eller kom alvorligt til skade.

Demens kan være en anden god grund til at lade elcyklen stå, men ligesom for bilkørsel rejser det en vanskelig problematik om, hvornår det er tid til at stoppe, og hvordan man får taget den svære snak med den demente.

Elcyklen betyder måske ikke alene øget livskvalitet for den demente, men har også en sundhedseffekt. Dette skal opvejes imod risikoen for at komme alvorligt til skade i trafikken.

Der er udviklet værktøjer som hjælp til pårørende og sundhedspersonale, der skal tage den svære snak med demente om at holde op med at køre bil.

Havarikommissionen anbefaler, at der udvikles tilsvarende værktøjer til snakken om at lade cyklen stå.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Fynbo

Afdelingsleder, Grøn transport og Rastepladser, Vejdirektoratet
civilingeniør i trafikplanlægning (Aalborg Uni. 2000)

0:000:00