Debat

3F: Drop tvungne udbud i kommunerne

DEBAT: De kommunale opgaveløsninger bør sikre danske job og aftalte løn- og arbejdsvilkår. Det mener Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F, der advarer KL og regeringen mod social dumping og tab af faglærte.

<b>SKILLS</b>: Det er blandt andet unge faglærte som mureren her, som vi risikerer at miste i Danmark, hvis ikke der bliver sat ind over for social dumping,&nbsp;mener Henning Overgaard fra 3F.
SKILLS: Det er blandt andet unge faglærte som mureren her, som vi risikerer at miste i Danmark, hvis ikke der bliver sat ind over for social dumping, mener Henning Overgaard fra 3F.Foto: Henning Bagger/Rizau Scanpix
Maria Bierbaum Oehlenschläger
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Overgaard
Forbundssekretær, 3F

Økonomi- og indenrigsministeren har i år et ekstra krav om øget privatisering med i tasken til forhandlingerne om den kommunale økonomi.

For VLAK-regeringen ved bedst af alle, hvordan de kommunale opgaver skal udføres – fra Hjørring over Holeby til Aakirkeby.

Derfor vil Liberal Alliances Simon Emil Ammitzbøll-Bille give den centrale styringsskrue endnu et nøk gennem et fast og højt måltal for de kommunale udbud. Uagtet at kommunerne i forvejen udliciterer opgaver for over 60 milliarder kroner.

KL og landets byråd bør være stærkt optaget af, at de offentlige opgaver og investeringer udføres på vilkår, der tjener både medarbejdere, skatteydere og efterkommere.  

Henning Overgaard
Forbundssekretær, 3F

Den eneste sikre ”gevinst” ved øget tvangsudbud er øget kommunalt bureaukrati, nye udgifter til udbudsprocessen og en udtalt, demotiverende mistillid til de offentligt ansatte.

Obs på social dumping 
For 3F er det ikke afgørende, om en opgave løses af offentligt eller privat ansatte. Vores medlemmer arbejder i begge sektorer.

Men vi er voldsomt optaget af at modvirke, at påtvungne og uigennemtænkte udbud bidrager til en unfair konkurrencespiral på ringere løn- og arbejdsvilkår – endsige rendyrket social dumping, som vi desværre har afsløret i en lang række tilfælde.

KL og landets byråd bør derfor være stærkt optaget af, at de offentlige opgaver og investeringer udføres på vilkår, der tjener både medarbejdere, skatteydere og efterkommere.

Lokalt ved man naturligvis bedst, hvor de kommunale opgaveløsninger fungerer godt og effektivt til borgernes tilfredshed. Hvor de private virksomheder kan tilbyde kvalificerede og troværdige alternativer. Og hvor der er regionale, fælleskommunale løsninger, som bør undersøges og eventuelt udbygges. 

Lokalt kan man beslutte sig for at teste, om der er private leverandører, som kan tilbyde bedre løsninger. Kommunerne kan her modvirke social dumping for danske skattekroner og sikre fair konkurrence mellem byerne ved at bruge arbejdsklausuler, som skal sikre medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår.

Inden for 3F’s områder er det dog kun hver anden kommune, som gør det, om end vi i 3F’s landsdækkende undersøgelse kan se, at andelen vokser stille og roligt over tid. 

Lønsnyd og horribelt arbejdsmiljø hos udenlandske virksomheder  
En vis kontrol og fastsatte sanktioner er dog nødvendige, hvis klausulerne skal være effektive.

Men kun cirka halvdelen af kommunerne kontrollerer altid eller ofte, om stillede arbejdsklausuler overholdes. Effektive sanktioner for klausulbrud er mestendels ikke en del af udbudsgrundlaget.

Det er at spille hasard både med lønmodtagernes velfærd og arbejdsliv og de lovlydige og ellers sunde virksomheders konkurrencekraft.

Udenlandsk arbejdskraft slår rekorder i disse år, og i 3F konstaterer vi særligt lønsnyd og horrible arbejdsmiljøforhold hos mange udenlandske virksomheder, der bevidst underbetaler, snyder i skat og bedriver unfair, urimelig og ofte ulovlig konkurrence.

Ikke bare ”det billigste discount-tilbud i byen”
I stedet bør vi værne om blandt andet de små håndværksmestre, som både bidrager med skattekroner i kommunekassen, og samtidig er dem, der først og fremmest sørger for at få uddannet fremtidens faglærte. 

Økonomiforhandlingerne mellem regeringen og kommunerne bør derfor – i den udstrækning, man vil drøfte udbud af opgaver, anlæg og investeringer – handle mere om, hvordan man bedre kan sikre danske arbejdspladser og aftalte løn- og arbejdsvilkår samt kvalitet og innovation i opgaveløsningen.

Det vil være til glæde for både medarbejderne – offentligt som privat ansatte – skatteborgerne og efterkommerne, fordi man ikke bare går efter ”det billigste discount-tilbud i byen”, uanset omkostningerne både på kort og længere sigt.

Staten er for sin part forpligtet til at anvende arbejdsklausuler og kædeansvar i sine udbud.

Men lige på det her felt påtvinger den borgerlige regering næppe kommunerne noget. Også selvom den fremgangsmåde med 3F-øjne er best practice, hvis man gerne vil drible uden om plattenslagere og løntrykkere.

Dokumentation

Økonomiaftalen 2019 til debat

På Altinget tager vi i maj og juni debatten om, hvad der bør komme på politikernes lystavle under forhandlingerne mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) om kommunernes budget for 2019.

Økonomiaftalen indeholder blandt andet rammer for service- og anlægsudgifter og mål for skatteudskrivning i kommunerne. Økonomiaftalen gælder for alle Danmarks kommuner.

Vi spørger derfor et hold skarpe debattører:

Hvad skal prioriteres, når regeringen og KL sammensætter økonomiaftalen for 2019? Og hvad skal der til for at få en fornuftig aftale på plads?

Du er også velkommen til at bidrage til debatten. Send en mail til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Overgaard

Forbundsformand, 3F, formand, Pensiondanmark
lager- og transportarbejder

0:000:00