3F i alarmberedskab: Krifa-overenskomst er national løndumping

STILLINGSKRIG: Ny overenskomst mellem Krifa og ITD er en væsentlig forringelse af løn- og arbejdsvilkår, vurderer 3F, som kalder det et direkte angreb på den danske model. Ifølge Krifa og ITD er det et fleksibelt alternativ målrettet gråzonen, som i dag ikke har overenskomst.

Foto: Claus Fisker/Scanpix
Søren Elkrog Friis

Vores fokus er de dele af sektoren, som ikke har kunnet se sig selv i en 3F-overenskomst på grund af manglende fleksibilitet. Så vores ambition er, at vi samlet set får skabt mere ordnede forhold, end der er i dag

Søren Fibiger Olesen
Formand, Krifa
Fakta
  • Der er cirka 5.000 vognmandsvirksomheder i Danmark.
  • Cirka en tredjedel er selvkørende vognmænd uden ansatte, som derfor ikke har brug for overenskomst.
  • Ud af cirka 3.600 vognmænd med ansatte er der omkring 1.000, som ikke er overenskomstdækket.
  • 730 virksomheder i transportbranchen er medlem af ITD.
  • ITD oprettede i december en arbejdsgiverforening, som ifølge ITD indtil videre har et tociftret antal medlemmer.

Et direkte angreb på den danske model.

Fagforbundet 3F lægger ikke fingre imellem i beskrivelsen af den overenskomst, som Krifa og den nystiftede arbejdsgiverforening ITD indgik tidligere i maj.

En direkte sammenligning med de eksisterende overenskomster viser ifølge 3F, at der er tale om væsentlige forringelser af løn- og ansættelsesforhold for ansatte i transportbranchen.

Dokumentation

Det siger 3F om forskel på overenskomsterne

Der findes i dag to hovedoverenskomster for ansatte i transportbranchen:

Transportoverenskomsten mellem 3F og DTL's arbejdsgiverforening under Dansk Erhverv Arbejdsgiver for chauffører, flyttearbejdere, eksportchauffører og renovationsarbejdere.

Transport- og Logistikoverenskomsten mellem 3F og ATL Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under DI for chauffører, lager- og terminalarbejdere, flyttearbejdere, eksportchauffører og renovationsarbejdere.

Brancheorganisationen ITD stiftede i december en arbejdsgiverforening, som 11. maj indgik en overenskomst med Krifa.

Hovedtræk i den nye overenskomst:

  • Minimalløn for chauffører, lagerarbejdere, mekanikere og øvrige ansatte på 137 kr. pr. time. Derudover forhandles løn individuelt baseret på erfaring og anciennitet.
  • Parterne må ikke anvende kollektive kampskridt som strejke, blokade og lockout.
  • Den ugentlige arbejdstid kan planlægges op til 45 timer, uden at det udløser overarbejde.

Ifølge Krifa og ITD underbyder mindstelønsniveauet ikke markedet i forhold til eksisterende overenskomster.

Transportgruppen under 3F er ved at foretage et detaljeret analysearbejde af forskelle på 3F og Krifas overenskomst. Arbejdet er endnu ikke afsluttet, men på nuværende tidspunkt konkluderer 3F følgende:

  • For en chauffør, som arbejder 37 timer om ugen i normale dagtimer, vil Krifas overenskomst medføre en lønreduktion på 8,5 procent i forhold til Transportoverenskomsten.
  • En ugentlig arbejdstid på 45 timer vil resultere i en lønnedgang på 14 procent. Det skyldes, at Krifas overenskomst tillader en ugentlig normalarbejdstid på op til 45 timer, før der skal betales tillæg for overarbejde.
  • Ved natarbejde og arbejde om søndagen vil Krifas overenskomst indebære yderligere en markant lønnedgang.
  • På uddannelsesområdet er der også tale om flere forringelser. For eksempel er der ingen lærlingeoverenskomster. Løn- og arbejdsvilkår for chaufførlærlinge er dermed ikke reguleret i overenskomsten.

3F vurderer derfor, at der er tale om væsentlige forringelser, som vil skabe ulige konkurrencevilkår for national transport i Danmark.


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00