Debat

3F til Danske Speditører: God idé med logistikkommission

REPLIK: Danske Speditørers forslag om en logistikkommission er en god idé. Men kun, hvis kommissionen kan danne baggrund for brede og varige løsninger, hvor også miljøfolk og ansatte i transportbranchen bliver hørt, skriver Jan Villadsen, formand i 3F Transport.

Sammenhængskraften bliver ofte glemt, når vi diskuterer transportbranchens fremtid, skriver Jan Villadsen, formand i 3F Transport. 
Sammenhængskraften bliver ofte glemt, når vi diskuterer transportbranchens fremtid, skriver Jan Villadsen, formand i 3F Transport. Foto: pressefoto/3f.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand i 3F Transport

Alt for ofte er sammenhængskraften glemt. Det er blandt andet derfor, vi diskuterer cabotage, postkasseselskaber, piratkørsel, dieselforurening, CO2-udslip og trængsel hver for sig. 

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

”Nye spor på Sjælland”, ”flere rastepladser”, ”nye motorveje i Jylland” og ”bedre rammevilkår uden særregler”.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på udfordringerne for fremtidens godstransport.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Ønskesedlerne er lige så lange og ensrettede som køerne, der spilder vores tid i trafikken, og man kan ikke påstå, debatten er rettet mod fælles mål for dansk godstransport.

Og dog. Jeg bed mærke i et forslag i debatten her i sidste uge. Fra Danske Speditører, som jeg ellers sjældent deler synspunkter med. Her slog Martin Aabak, speditørernes debattør og direktør, i sit indlæg til lyd for, at Danmark skal have en logistikkommission.

Han brugte logiske argumenter om, at det er logistikken, der binder dansk transport sammen, og havde en pointe om, at man skal se på godskorridorer frem for transportmidler alene. Fordi spørgsmålet ikke er, om hjulene er lavet af stål eller gummi. Fordi spørgsmålet er, hvad der er bedst på lang sigt. Fordi spørgsmålet er, hvordan Danmark og resten af Europa kobles bedst sammen i det lange løb.

Så langt er jeg meget enig med speditørerne.

Kommission skal sikre bred debat og sammenhæng
Men det handler ikke kun om vækst i forretningen, men om en bred debat. Måske med en kommission med politikere, eksperter og interesseorganisationer og arbejdsgivere fra transportbranchen. Men også med miljøfolk og med alle de ansatte, der udgør en vigtig del af dansk transport - uanset om vi taler om chauffører, togførere, havnearbejdere eller speditør-elever.

Alt for ofte er sammenhængskraften glemt. Det er blandt andet derfor, vi diskuterer cabotage, postkasseselskaber, piratkørsel, dieselforurening, CO2-udslip og trængsel hver for sig. Det er vigtigt, at vi diskuterer udspil til brede, varige løsninger for fremtiden nu. Men det kræver, at vi stiller åbne spørgsmål ud fra en bred dagsorden.

Disse spørgsmål skal stilles
- Hvordan sikrer vi uddannelse og ny infrastruktur i tide, så prisen på transport i dag også tager højde for udgifter og behov i fremtiden?  Det rammer sammenhængskraften i fremtidens transportbranche og resten af samfundet, hvis vi mangler veluddannet arbejdskraft og moderne infrastruktur om 10 år.

- Hvordan sikrer vi varige løsninger for miljøet, så prisen på transport også afspejler slid på vejene og udslip af CO2 og dieselpartikler? Det rammer sammenhængskraften i fremtidens transportbranche og resten af samfundet, hvis forurening er gratis eller fungerer som skævt konkurrenceparameter.

- Hvordan fjerner vi ubalance i konkurrencen, der presser chauffører og stewardesser i Nordvesteuropa ned på lønniveauer fra Østbalkan eller Filippinerne? Det rammer sammenhængskraften i transportbranchen og resten af samfundet, hvis skæv løn i en transportform giver skæve priser på transport. For eksempel når transport på jernbane bliver ramt af unfair konkurrence.

- Hvordan sikrer vi fair konkurrencevilkår mellem asfalt, havvand og skinner, hvis staten bygger veje, udsætter investeringer i nye skinner og glemmer miljøafgifter på fuelolie? Manglende helhedstænkning rammer sammenhængskraften i transportbranchen og resten af samfundet. Og det betyder flaskehalse på vejene, imens der er fri plads på jernbanesporene - eller omvendt.

Ikke nok, men et godt skridt på vejen
Trængslen vokser af sig selv. Men uddannelse til fremtiden halter, miljøbelastningen stiger, og infrastrukturen risikerer at forfalde. Oven i kan social dumping slide EU-samarbejdet i stykker – enten via valg i de enkelte lande, eller næste gang vælgerne skal sætte krydser til Europaparlamentet.

Derfor er der brug for mange løsninger, bred debat og indspil fra hele den palet, der arbejder i, med og for transportbranchen. En logistikkommission er ikke nok. Men det er et godt skridt på vejen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00