Debat

Enhedslisten og 3F: EU's endeløse frie bevægelighed udfordrer et ordenligt marked for lønmodtagere

EU's princip om fri bevægelighed muliggør, at social dumping og arbejdskriminalitet kan bevæge sig på tværs af landegrænser. EU bør vedtage fælles regler mod social dumping og sikre et fair og anstændigt indre marked for lønmodtagere i hele EU, skriver Per Clausen (EL) og Henning Overgaard.

Vi skal kunne fortsætte med frit at handle og drive virksomhed på tværs af grænserne. Men det kræver, at vi er parate til at stille flere betingelser og dermed begrænsninger for den endeløse frie bevægelighed, skriver Per Clausen og Henning Overgaard.
Vi skal kunne fortsætte med frit at handle og drive virksomhed på tværs af grænserne. Men det kræver, at vi er parate til at stille flere betingelser og dermed begrænsninger for den endeløse frie bevægelighed, skriver Per Clausen og Henning Overgaard.Foto: Jean-Francois Badias/AP/Ritzau Scanpix
Per Clausen
Henning Overgaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det var en god dag, da regeringen og en bred skare af Folketingets partier, herunder Enhedslisten, for nyligt blev enige om en ny aftale mod social dumping. Aftalen er et vigtigt skridt på vejen til at sikre lige vilkår på det danske arbejdsmarked og det problem, vi desværre har med til at bekæmpe udnyttelsen af udenlandske kolleger.

Der er meget, vi selv kan klare her i Danmark. I fagbevægelsen arbejder vi hver dag for at sikre et organiseret arbejdsmarked, hvor ingen står alene. Fra politisk side sikrer vi, at der føres kontrol med og håndhævelse af reglerne.

Men der er også udfordringer, som ikke holder sig til landegrænserne, og som vi er nødt til at tackle i fællesskab, på EU-niveau.

Danmark er en del af EU og det indre marked, hvilket overordnet set er til gavn for danske virksomheder og lønmodtagere. Men det betyder også, at en del af de udfordringer, vi står over for på arbejdsmarkedet er grænseoverskridende. Det gælder særligt social dumping og arbejdskriminalitet, som desværre reelt set også har fået fri bevægelighed med virksomhedernes frie bevægelighed internt i EU.

Læs også

Fri bevægelighed rummer farer

Som det er nu, muliggør den frie bevægelighed desværre, i tillæg til fordelene, også et parallelt arbejdsmarked.

Det består af falske selvstændige, fordækte bagmænd, vikarbureauer, postkasseselskaber og endeløse kæder af underkontrahenter, som groft udnytter udenlandske kolleger. Enten for at omgå de lokale løn- og arbejdsvilkår eller for decideret at begå svindel og kriminalitet. Det kan ikke fortsætte.

Derfor er det oplagt, at vi bruger valget til Europa-Parlamentet søndag 9. juni til at sikre et fair og anstændigt indre marked for lønmodtagere i hele EU.

Vi skal kunne fortsætte med frit at handle og drive virksomhed på tværs af grænserne. Men det kræver, at vi er parate til at stille flere betingelser og dermed begrænsninger for den endeløse frie bevægelighed, hvis ikke det skal gå ud over lønmodtagerne.

Fair og anstændige løsninger på reelle problemer er noget, vi helst skal se mere af fra det nye Europa-Parlament og den nye EU-Kommission.

Per Clausen (EL) og Henning Overgaard
Hhv. Spidskandidat til Europa-Parlamentet og forbundsformand, 3F

EU skal finde balancen

Vi ved af erfaring, at det kan lade sig gøre at finde fornuftige og balancerede løsninger på EU-niveau.

For eksempel spillede 3F en helt central rolle i at forme den aftale, der førte til den såkaldte vejpakke, som gjorde op med mange års grov udnyttelse inden for sektoren.

Takket være et solidt samarbejde med danske medlemmer af Europa-Parlamentet lykkedes det at lande en aftale, som i dag sikrer lige løn for de hundrede tusinder af lastbilchauffører, der leverer varer og tjenesteydelser på tværs af det indre marked.

Som noget helt principielt slog vejpakken fast at løn ikke er noget, vi skal konkurrere på.

Man har ret til den samme løn, også selv om ens arbejdsgiver er etableret i et andet EU-land. Vejpakken satte med andre ord klare begrænsninger for det indre markeds frie bevægelighed, fordi det var fair over for lønmodtagerne og fair over for de mange fornuftige og anstændige virksomheder og vognmænd, som ikke ønsker et ræs mod bunden. Dermed viste vejpakken også, hvordan det er muligt at skabe forbedringer inden for rammerne af systemet – hvis den politisk vilje vel at mærke er der.

Fair og anstændige løsninger på reelle problemer er noget, vi helst skal se mere af fra det nye Europa-Parlament og den nye EU-Kommission. Særligt, når det forventede lovarbejde med at udvide det indre marked går i gang.

Læs også

Helt konkret foreslår vi, at man vedtager en social dumping-pakke på EU-niveau, som indeholder tre klare redskaber.

EU mangler redskaber for social dumping

For det første mangler vi redskaber til at sikre håndhævelsen af de eksisterende nationale og europæiske regler.

Helt konkret foreslår vi, at der introduceres et europæisk ID-kort for arbejdstagere, som skal skabe mere gennemsigtighed for de enkelte lønmodtagere over deres rettigheder, og samtidig vil det gøre myndighedernes kontrolarbejde langt nemmere. 

Endeløse kæder af underkontrahenter har ofte kun et formål, og det er svindel.

Per Clausen (EL) og Henning Overgaard
Hhv. Spidskandidat til Europa-Parlamentet og forbundsformand, 3F

Enhedslisten har som hovedforhandler på en beslutning allerede sikret, at der eksisterer et flertal i Europa-Parlamentet, som ønsker at indføre sådan et ID-kort for europæiske lønmodtager.

Men der ligger et opfølgningsarbejde i at presse EU-Kommissionen, som indtil videre har været fodslæbende og ikke leveret på sine løfter.

For det andet bør der kastes et kritisk blik på de eksisterende regler for offentlige udbud i EU.

Hvert år bruger EU-landende tilsammen omkring 15 billioner kroner på offentlige indkøb.

Desværre går over halvdelen af de offentlige udbud i EU alene til dem, der byder med den laveste pris. Det skaber et ræs mod bunden, hvor kun virksomheder i skattely og virksomheder, der udnytter deres arbejdere eller ødelægger miljøet, kan konkurrere.

Helt konkret forslår vi, at reglerne revideres for at styrke krav til arbejds-, arbejdsmiljø- og lærlingeklausuler i offentlige udbud. Samtidig skal kæden af underleverandører begrænses. Endeløse kæder af underkontrahenter har ofte kun et formål, og det er svindel.

Hertil kommer, at vi skal have mulighed for at sortliste og dermed udelukke de virksomheder, der gribes i at begå svindel eller i at ignorere arbejdsmiljøreglerne.

Helt konkret bør Den Europæiske Arbejdsmyndighed have et fornyet og styrket mandat til også at kunne behandle sager, der omhandler tredjelandsborgere.

Per Clausen (EL) og Henning Overgaard
Hhv. Spidskandidat til Europa-Parlamentet og forbundsformand, 3F

Se på tredjelandsborgere 

For det tredje skal der en langt større og målrettet indsats til for at sikre, at borgere uden for EU – såkaldte tredjelandsborgere, der ofte kommer hertil gennem lyssky vikarbureauer – ikke blive gjort til ofre for slavearbejde og menneskehandel.

EU-Kommissionen og de europæiske arbejdsgivere presser hårdt på for at øge rekruttering af tredjelandsborgere.

Derfor er vi nødt til at styrke det grænseoverskridende samarbejde med at bekæmpe arbejdskriminalitet.

Helt konkret bør Den Europæiske Arbejdsmyndighed have et fornyet og styrket mandat til også at kunne behandle sager, der omhandler tredjelandsborgere, og så skal arbejdsmarkedets parter på nationalt niveau spille en langt større rolle i samarbejdet og kunne bringe sager op, som Arbejdsmyndigheden skal handle på.

Det er trods alt her, man er tættest på problemerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Clausen

Kommende MEP (EL), byrådsmedlem i Aalborg, medlem af KLs bestyrelse, bestyrelsesmedlem i AkademikerPension
cand.phil. i samfundsfag (Aalborg Uni. 1988)

Henning Overgaard

Forbundsformand, 3F, formand, Pensiondanmark
lager- og transportarbejder

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024