Hoteldirektør: Ny hjælpepakke forslår som en skrædder i helvede

DEBAT: Den løsning, som regeringen og arbejdsmarkedets parter har skabt som arvtager til lønkompensationen, er for dyr og ufleksibel, skriver hoteldirektør Jesper Olesen. Den er endnu en syngende lussing til arbejdsgivere og medarbejdere.

Af Jesper Olesen
Direktør, Clarion Hotel Copenhagen Airport

Der kom ingen ny aftale om lønkompensation, selvom restaurations- og hotelbranchen i den grad har brug for det.

Det må vi acceptere, selvom det er svært at forstå med de seneste restriktioner. I stedet må vi kigge på vores andre muligheder.

Det er i denne tid, virksomheder kan træde ind i den arbejdsfordelings-ordning, som regeringen og arbejdsmarkedets parter har lavet. Efterfølgeren til en rigtig fornuftig lønkompensationspakke, som vi er mange, der har sat pris på.

Men den nye ordning forslår som en skrædder i helvede.

Selvom det er nobelt, at regeringen og arbejdsmarkedets parter vil opretholde lønindkomst for medarbejderne i de ramte brancher ved at hæve dagpengeniveauet på arbejdsfordeling, så er løsningen endnu en syngende lussing.

Det er en syngende lussing til arbejdsgiverne og i sidste ende også til alle de medarbejdere, der ikke får mulighed for at blive en del af ordningen, fordi den kom for sent, eller fordi den er for dyr og ufleksibel.

Fyringer vil fortsætte
Det er nemlig sådan, at løsningen koster virksomhederne en formue.

Vi står i den heldige situation på Clarion Hotel Copenhagen Airport, at vi allerede i marts forhandlede en aftale på plads om arbejdsfordeling med branchens største fagforeninger, 3F og HK.

Den rettidige omhu kommer til at spare os for i omegnen af en million kroner alene i år, i forhold til hvis vi skulle gå med på regeringens arbejdsfordeling. Netop derfor siger vi nej tak til pakken.

Spørgsmålet er bare, hvad alle de andre virksomheder, som heller ikke har råd til den, vil gøre?

Jeg tror ikke, vi er færdige med at se fyringsrunder inden for turisme, hotel og restauration. Især ikke i lyset af de seneste restriktioner.

Unfair at sende regningen til arbejdsgiverne
Med den arbejdsfordeling, som virksomhederne nu har fået som en "håndsrækning" fra regeringen og arbejdsmarkedets parter, skal dagpengesatsen hæves for lønmodtagerne.

Men regningen? Den skal arbejdsgiverne betale størstedelen af i form af tre godtgørelsesdage om måneden per medarbejder.

Det er både underligt og unfair.

Netop hotel- og restaurationsbranchen bliver igen og igen bedt om at udvise samfundssind. Tilpasse sig afstandskrav, rengøringskrav og begrænsninger i åbningstider. Det har vi gjort, for vi har selvfølgelig også en interesse i at passe på vores medarbejdere, gæster og samfund i det hele taget.

Men når spillereglerne ændrer sig, hver gang man blinker med øjnene, og vi forventes at tage det i stiv arm og med hidtil uset fleksibilitet, så er de her hjælpepakker ikke gode nok.

Vi har brug for, at regeringen som minimum giver os noget fleksibilitet igen.

Kig mod Norge
Vi sammenligner os ofte med de andre skandinaviske lande og vice versa. Nordmændene så på vores kompensationsordninger for faste udgifter, og implementerede næsten en tro kopi, for dét var en god løsning.

Jeg synes med rette, vi også kan lade os inspirere lidt af nordmændene.

De har ordningen "permittering" indbygget i deres system. Kort sagt giver deres ordning mulighed for at sende medarbejdere på dagpenge, som i øvrigt har et noget højere niveau end det danske, i både kortere og længere perioder.

Det giver virksomheder en helt anden fleksibilitet i de her usikre tider, som i længden skal være med til at bevare arbejdspladser. Tænk hvis vi havde det samme.

Man kunne også have valgt at arbejde med det, man allerede havde. Vi tog selv kontakt til fagforeningerne og forhandlede en lokalaftale.

Den slags er selvfølgelig ikke let og kræver en del ressourcer fra alle parter. Men rammerne er der.

Havde man sat ind med en hotline eller en task force, som stod klar til at hjælpe med at informere om og implementere den eksisterende løsning, så tror jeg mange flere havde valgt den – også inden vi så de første massefyringer i branchen.

Nemt at være bagklog
Det er nemt at være bagklog, det er jeg fuldt bevidst om.

Så hvis vi i stedet kigger fremad, har vi brug for ændringer i den løsning, regeringen og arbejdsmarkedets parter har skabt. Der skal indbygges fleksibilitet, så den bliver attraktiv for flere virksomheder.

Gør det muligt at skrue på, hvor stor eller lille en del af arbejdstiden, medarbejderne kan være på dagpenge. Lad os kunne sende medarbejdere hjem i 70 procent af tiden, når vores åbningstider begrænses eller belægningen falder. Det har vi brug for at kunne.

Lad os få alternativer til massefyringer eller konkurser. Giv os fleksibilitet og mulighed for at tilpasse os den evigt skiftende virkeligheden, som andre dikterer for os. Det vil vi faktisk gerne, hvis vi samtidig kan sikre vores overlevelse.

Forrige artikel KL og Forhandlingsfællesskabet: Mere fuldtid er en vej til mere velfærd KL og Forhandlingsfællesskabet: Mere fuldtid er en vej til mere velfærd Næste artikel Lederne: Indvandrerkvinderne skal langt tættere på arbejdsmarkedet Lederne: Indvandrerkvinderne skal langt tættere på arbejdsmarkedet
DF foreslår at udvide håndværkerfradraget

DF foreslår at udvide håndværkerfradraget

FORSLAG: Dansk Folkeparti vil gøre håndværkerfradraget mere fleksibelt for at fremme grønne investeringer hos boligejerne og fastholde arbejdspladser i byggebranchen. Regeringen nægter at tage stilling før finanslovsforhandlingerne.