L 102 (Beskæftigelsesministeriet)
Lovforslaget går ud på at tilvejebringe en generel lovhjemmel til, at arbejdsgivere kan pålægge ansatte at blive testet for covid-19 og at blive oplyst om testens resultat. Et krav om testning skal kunne tages i brug af arbejdsgiveren, hvis det er sagligt begrundet i hensynet til at begrænse spredningen af smitte med covid-19. herunder arbejdsmiljøhensyn, eller i væsentlige driftsmæssige hensyn. Lovforslaget vil gælde i en afgrænset periode og indebære, at arbejdsgivere kan stille krav om test efter indrejse.
For at understøtte, at der kan gennemføres de nødvendige test, indeholder lovforslaget derudover et krav om, at den udenlandske tjenesteyder, der er pålagt anmeldelsespligt til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), og dennes kontaktperson skal give Arbejdstilsynet kontaktoplysninger på de lønmodtagere, som virksomheden udstationerer til eller beskæftiger i Danmark. Formålet er at sikre, at der via tjenesteyderen og kontaktpersonen kan gives tilbud eller stilles krav om test og lignende.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt.
Lovforslag som fremsat---
Denne artikel er lavet automatisk baseret på dokumenter fra Folketinget. Altinget tager forbehold for eventuelle fejl i teksten.