Støjberg om tal for indvandreres uddannelse: Nu kan vi få en realistisk debat

TAL: Nye tal fra Rockwool Fonden viser bl.a., at syriske indvandrere er dårligere uddannet end andre ikke-vestlige indvandrere. Det er afgørende ny viden, som kan skabe en ”mere realistisk debat”, mener integrationsminister Inger Støjberg (V).

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg med viceadministrerende direktør i DA Pernille Knudsen og LO's næstformand Ejner K. Holst ved onsdagens præsentation af Rockwool Fondens nye undersøgelse af indvandreres uddannelsesniveau. 
Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg med viceadministrerende direktør i DA Pernille Knudsen og LO's næstformand Ejner K. Holst ved onsdagens præsentation af Rockwool Fondens nye undersøgelse af indvandreres uddannelsesniveau. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix
Tyson W. Lyall

Undersøgelsen viser udfordringerne i al sin tydelighed. Det kan så være, det giver anledning til en mere realistisk debat, hvor vi politisk kan finde frem til løsninger, som er mere virkelighedsnære


Inger Støjberg
Udlændinge- og integrationsminister

Når indvandrere kommer til Danmark, er deres medbragte uddannelse en afgørende forudsætning for vellykket integration.

Det skriver Rockwool Fonden i indledningen til en ny undersøgelse, som for første gang i 13 år danner et overblik over indvandreres uddannelser.

Med overblikket på plads bliver det nu lettere at diskutere integrations- og udlændingepolitik, mener udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V).

Dokumentation

Fakta om undersøgelsen:

Ifølge undersøgelsen fandtes der i Danmark 474.300 indvandrere i alderen 15-65 år per 30. juni 2016.

Forskerne bruger Danmarks Statistiks definition af indvandrere som personer, ”der er født i udlandet, og hvor ingen af deres forældre er både danske statsborgere og født i Danmark”. Flygtninge indgår derfor også i gruppen.

Information om uddannelse opnået i Danmark findes i registre, mens uddannelsesoplysningerne ifølge forskerne er mangelfulde blandt indvandrere, som er kommet til Danmark efter 2004.

Forskerne har derfor indsamlet data for de 244.800 indvandrere, som havde første indvandringsdato 1. januar 2005 eller senere.

Antallet af indvandrere uden uddannelsesoplysninger i denne gruppe lød på i alt 176.126 personer.

Rockwool Fonden har indsamlet oplysninger fra disse personer gennem et spørgeskema på sprogskoler og via digital post (e-Boks). Derudover er der hentet uddannelsesoplysninger hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

Forskerne fik besvarelser fra 65.297 indvandrere – svarende til 37 procent af gruppen på 176.126.

På baggrund af de tilgængelige registerinformationer har forskerne dernæst beregnet uddannelsesniveauet for de 110.829 indvandrere, som ikke svarede på spørgsmål.

Forskerne angiver derfor selv, at opgørelsen i en række tilfælde bygger på ”oplysninger, som ikke er tredjepartsindberetninger, men derimod er selvrapporterede og i nogle tilfælde også imputerede.”

”Derfor skal den uddannelsesfordeling, som præsenteres i det følgende, heller ikke betragtes som en fuldstændig eksakt opgørelse, men derimod som det bedste bud på den aktuelle uddannelsesfordeling blandt indvandrere i Danmark,” tilføjer de.

I undersøgelsen analyserer Rockwool Fonden data for i alt cirka 158.000 vestlige og 248.000 ikke-vestlige indvandrere. Endvidere indgår data for efterkommere ved 6.800 og 24.900 personer med henholdsvis vestlig og ikke-vestlig oprindelse. Endelig er der inddraget data fra en gruppe af individer med dansk oprindelse på lidt over 2,5 millioner personer.

Læs mere om forskernes beskrivelse af de forskellige kategorier og begreber på side 13 og 14 i den samlede rapport her.


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00