Storstilet DI-jagt på praktikpladser uden succes

UDFORDRING: En storstilet DI-kampagne for at få virksomheder til at oprette flere praktikpladser har foreløbig resulteret i 165 nye lærepladser. Det er alt for lidt, erkender DI's erhvervsuddannelseschef.

Alt for få elever har indtil nu fået en praktikplads efter Dansk Industris storstilede kampagne, erkender organisationen.
Alt for få elever har indtil nu fået en praktikplads efter Dansk Industris storstilede kampagne, erkender organisationen.Foto: colourbox.dk
Erik Bjørn Møller

Selv om det måtte lykkes at få virksomheder til at oprette flere praktikpladser, så tror jeg slet ikke, at det vil være nok til, at vi kan nå i mål i forhold til mankoen.

Lone Folmer Berthelsen
Erhvervsuddannelseschef i Dansk Industri

Omtalen var både massiv og positiv, da Dansk Industri for ti måneder siden lancerede en ny storstilet kampagne, der skulle rettes mod 1.000 af DI’s medlemsvirksomheder for at få dem til at tage langt flere lærlinge.

”Vi har et ansvar for, at der er praktikpladser nok til at uddanne de faglærte, vores virksomheder kommer til at mangle. Derfor sætter vi ind på de områder, hvor vores medlemsvirksomheder får brug for flere dygtige hænder og kloge hoveder,” lød det i marts sidste år fra DI's administrerende direktør, Karsten Dybvad.

413 virksomheder ud af de 1.000 tilkendegav i foråret, at de ville overveje at ansætte flere elever. En foreløbig opgørelse hos 147 af disse virksomheder viser, at 54 virksomheder har oprettet nye lærepladser til i alt 165 elever. Hertil kommer, at yderligere 20 virksomheder har meddelt, at de har søgt efter lærlinge eller elever, men endnu ikke ansat flere, blandt andet på grund af mangel på kvalificerede ansøgere – eller fordi rekrutterings- og ansættelsesprocessen endnu ikke var afsluttet.

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00