Tysk megastudie: Simpel brochure hjalp ledige i job

KEEP IT SIMPLE: En enkel brochure på fire sider fik beskæftigelsen til at stige med fire procent blandt tyske ledige, viser ny forskning fra Københavns Universitet. I Danmark vil man nu undersøge, hvordan man sikrer, at ledige modtager de mest nødvendige informationer. 

<i>”Jobsøgning er mest effektiv, når man selv tager meget initiativ, og jo kortere tid man har været uden job, jo mere succes har man med sine ansøgninger.” De oplysninger hjalp ledige i job under et forskningsprojekt blandt arbejdsløse tyskere.</i>
”Jobsøgning er mest effektiv, når man selv tager meget initiativ, og jo kortere tid man har været uden job, jo mere succes har man med sine ansøgninger.” De oplysninger hjalp ledige i job under et forskningsprojekt blandt arbejdsløse tyskere.Foto: /ritzau/Craig Aurness
Søren Elkrog Friis
Fakta
Studiet
“Learning about Job Search - A Field Experiment with Job Seekers in Germany” er udført 
af lektor i økonomi Steffen Altmann i samarbejde med Armin Falk og Florian Zimmermann, fra det tyske institut Briq (Institute on Behavior and Inequality), og Simon Jäger fra Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Værktøjskassen på beskæftigelsesområdet er proppet med mere eller mindre effektive metoder til at få ledige i job. Men nogen gange kan også meget simple kneb gøre en forskel.

En brochure med elementære råd om vellykket jobsøgning uddelt i starten af ledighedsperioden har vist sig at gøre en positiv forskel blandt tyske arbejdsløse. Især blandt de ledige med de dårligste jobudsigter viste brochuren sig effektiv. Her kom fire procent flere i job sammenlignet med ledige, som ikke havde fået brochuren.

Det viser et omfattende studie, som den dansk-tyske økonom Steffen Altmann har foretaget i samarbejde med forskere fra det tyske institut Briq og Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Dokumentation

Sådan målte forskerne effekten af brochuren om arbejdsløshed:

53.753 tilfældigt udvalgte ledige tyskere indgik i undersøgelsen.

Deltagerne var mænd og kvinder fra 25-55 år, som var blevet arbejdsløse indenfor de seneste måneder.

I perioden fra oktober 2010 til januar 2011 sendte forskerne brochuren ”Arbeitslos – Was tun?” med posten til en fjerdedel af de ledige, mens resten fungerede som kontrolgrupper.

Et år efter målte forskerne på de 53.753 personers indkomst og antallet af dage, den enkelte var i beskæftigelse.

Resultatet viste generelt en lidt højere beskæftigelse blandt dem, der modtog brochuren.

Blandt dem, der havde de korteste jobs og den mest ustabile tilknytning til arbejdsmarkedet, var beskæftigelsen fire procent højere.

Kilde: Københavns Universitet


Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00