V og R: Derfor køber vi ikke Hummelgaards model om mindsteløn

UENIGHED: Peter Hummelgaard (S) har svært ved at samle flertal for en aftale om lønværn i transportbranchen, fordi både Venstre og Radikale stritter imod. Partierne frygter overenskomst-monopol til 3F.

Lovforslaget kan give monopol til 3F, mener Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen (Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix)
Lovforslaget kan give monopol til 3F, mener Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen (Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix)
Maria Neergaard LorentsenSøren Elkrog Friis

De private overenskomstforhandlinger er i gang. Men et hængeparti fra finansloven presser sig på: en lovbestemt mindsteløn i transportbranchen, der skal sikre ordentlige forhold for udenlandske chauffører og gøre op med social dumping.

Med udgangspunkt i anbefalinger fra Dansk Arbejdsgiver og Fagbevægelsens Hovedorganisation forsøger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i øjeblikket at forhandle loven på plads. Men de borgerlige partier stritter imod:

"Vi går op i, at man får gjort noget ved de dårlige arbejdsvilkår. Men vi går også op i, at der er et reelt frit fagforeningsvalg," siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen (V).

Altinget logoArbejdsmarked
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arbejdsmarked kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00