Hvordan vejleder Arbejdstilsynet de ansatte om deres pligter efter arbejdsmiljølovgivningen?
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Vil ministeren redegøre for, hvordan Arbejdstilsynet vejleder de ansatte om deres pligter efter arbejdsmiljølovgivningen?
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Arbejdstilsynets hjemmeside indeholder vejledning og information om ansattes pligter efter arbejdsmiljølovgivningen. Dertil vejleder Arbejdstilsynet om ansattes pligter i relevant omfang ved tilsynsbesøg.
Arbejdstilsynets vejledning afspejler, at både arbejdsgivere, arbejdsledere og ansatte har pligter efter arbejdsmiljøloven. Det gode arbejdsmiljø er dermed et fælles ansvar. Det gælder uanset, at det efter arbejdsmiljøloven er arbejdsgiveren, der – i kraft af sin ledelsesret og sit generelle ansvar for det, de ansatte laver – har det overordnede ansvar for, at arbejdsmiljøet er i orden.
Det betyder, at de ansatte kan og skal bidrage til, at de selv og deres kollegaer har det godt på arbejdspladsen.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.