Gå til
tilmelding

Afholdt Digital kommunikation - Sådan bruger du digitale medier til at ændre adfærd

Altinget, Mandag Morgen & Operate

Kommunikationsfaget er i konstant udvikling, og der opstår løbende nye kanaler, medier og platforme, du som professionel kommunikatør skal forholde dig til. 

I denne masterclass får du et indblik i, hvordan du arbejder strategisk med digital kommunikation på tværs af sociale medier, digitale platforme og mere eksperimenterende kanaler såsom virtual reality, når du skal ændre din målgruppes adfærd.

Vores hovedfokus er på, hvordan du ændrer adfærd og påvirker din målgruppe via digital kommunikation, og vi kommer forbi digital kommunikationsstrategi, adfærdsdesign, digitale brugere, kommunikationsflows, de mest brugte sociale medier, datadrevet kommunikation, samt en række cases og oplæg fra eksperter og kommunikatører fra organisationer, virksomheder og politiske organisationer.

Gennem forløbet gør vi dig klogere på de mange muligheder, digitale medier giver for at påvirke brugernes adfærd. Vi dykker ned i, hvordan man tænker strategisk over adfærdsforandring gennem digitale medier, og hvordan man optimerer sin påvirkning gennem adfærdsgreb, digitale værktøjer og data. Vi interesserer os også for faldgruberne og de etiske udfordringer særligt på de sociale medier, og hvor vores samfund er på vej hen både politisk, kommercielt og i det frivillige liv.

Vi tilbyder en uddannelse, der gør dig i stand til følgende:

 

1. At identificere dine målgruppers digitale adfærd og benytte digital kommunikation til at påvirke den.

2. At identificere og udvælge de relevante digitale kommunikationskanaler, som understøtter din strategi, samt at tilpasse din kommunikation til den enkelte kanal.

3. At kvalitetssikre og målrette din digitale kommunikation ved hjælp af adfærdsgreb, digitale værktøjer og data, så du opnår størst mulig effekt i din kommunikation.

Målgruppe

Denne masterclass er for dig, som er pressechef, kommunikationschef, kommunikationskonsulent, kampagnechef, mediechef eller på anden måde arbejder med kommunikation i en virksomhed, en organisation eller i det offentlige. For at deltage på masterclassen er det ikke vigtigt hvilken titel du har, men til gengæld er det vigtigt, at du forstår nødvendigheden af digital kommunikation, og at du har lyst til at blive klogere på digitale kommunikationsstrategier, adfærdsforandring og datadrevet kommunikation.

6 moduler

Opstart 15. september 2021 kl. 9:00

København

Vil du høre mere?

Lad os tage en uforpligtende snak

Magnus Vind Lorenz

Souschef

Kontakt Magnus Vind Lorenz

+4560407682

Jeg kontakter dig på hverdage mellem 9-16

Gennemgående underviser er Robin Juel Johansen, digital direktør i Operate.

 

Moduler

 

På dette første modul tager vi en indflyvning til mediebilledet anno 2021. Vi kigger på de seneste tal, tendenser, rapporter og udmeldinger om danskernes medievaner, foretrukne kanaler og digitale vaner. Samtidig ser vi på, hvordan de digitale medier har forandret samfundet for forbrugere, kunder, vælgere, medlemmer og borgere.

Herefter ser vi på nogle af de kendetegn, de forskellige digitale brugere har, vi gennemgår, hvordan forretningsmål af forskellige slags omsættes optimalt til flows og digitale konverteringer, og vi lærer, hvordan designtænkning kan hjælpe os til at forstå brugerne og den brugssituation, de møder os i digitalt.

Gæsteundervisere: Kristoffer Milling, App-udvikler, samt senior analyse- og kommunikationskonsulent

På modul 2 får du en introduktion til adfærdsforandring med udgangspunkt i Operates Adfærdshjul. Du bliver klogere på, hvad det egentlig er, der driver menneskers handling og adfærd, lærer de ni adfærdsdrivere at kende, og får en række cases på adfærdsændrende kommunikation fra både den offentlige og private sektor.

Herefter får vi et indblik i den psykologi, som ligger til grund for vores adfærd på de sociale medier. Fokus bliver på, hvad det er, der driver os, når vi bruger tid på at scrolle gennem de forskellige sociale medier, og hvad vi skal være opmærksomme på i fremtiden i forhold til vores digitale adfærd.

Gæsteunderviser: Torben Clausen, Direktør Operate

I en digital kontekst er der især én konkret type af adfærd, der tæller: likes og delinger. Vi ser det når budskaber formår at nå ud til tusinder – tilsyneladende helt af sig selv. Men også når adfærden går amok og vi har en shitstorm. Anders Colding-Jørgensen er adfærdspsykolog og ekspert i viral kommunikation. Han gennemgår ”det virale loop”, som jeres indhold skal gennemgå, for at kunne spredes. Og fortæller hvilken rolle tænkning og følelser spiller for hvordan jeres budskaber klarer sig i en digital kontekst. 

 

Gæsteunderviser: Anders Colding, Adfærdspsykolog (cand.psych.) og forfatter

På modulet får du et overblik over de forskellige sociale medier, som danskerne bruger deres tid på. Du får et indblik i, hvad der adskiller de sociale medier fra hinanden, hvad der virker på det enkelte sociale medie, og hvad der gemmes sig bag den evindelige snak om algoritmerne.

Samtidig får du indsigter og guides til effektivt indhold på de største sociale medier, hvor følelser, formater og brugeradfærd dikterer, hvilket indhold der hitter, og hvilket der lynhurtigt går i glemmebogen. Afgørende viden, hvis du ønsker at ændre din målgruppes adfærd eller holdning.

Herefter lærer du om Operates Aktiveringshjul, som er en metode til at planlægge, eksekvere og optimere digitale kampagner og kommunikationsindsatser.

Slutteligt får du et indblik i Virtual Reality (VR), når Simon Lajboschitz fra Khora fortæller om mulighederne og effekterne af VR som kommunikationskanal. Her kan der virkelig arbejdes med sanser og følelser, som kan påvirke adfærd.

 

          

Gæsteundervisere: Sascha Dupont, seniorrådgiver i Operate. Simon Lajboschitz, direktør i Khora.

Virtual Reality som digital adfærdsforandrer

Virtual Reality er en teknologi som transporterer folk til et andet sted. Denne egenskab bruges allerede til at skabe adfærdsændring, for hvad er mere effektfuldt hvis man vil ændre sin adfærd, end en oplevelse? VR bruges f.eks. allerede til at skabe adfærdsændring hos unge mænd i forhold til fyrværkerisikkerhed. Her transporteres de unge mænd ind i en oplevelse af hvordan det kan gå galt. På modulet vil vi også arbejde med cases hvor VR er brugt til adfærdsforandring indenfor psykiatri, flyskræk, håndtering af angst og klimabevidsthed. Der er nærmest ingen grænser for, hvilke områder man kan bruge VR til adfærdsforandring.

Augmented Reality er en relateret teknologi, som blander den digitale verden med den fysiske. Når vi tager de lidt længere fremtidsbriller på og ser 5-15 år ud i fremtiden, så vil denne teknologi pille ved vores opfattelse af hvem vi er, hvad vi kan og hvad der er virkeligt. På modulet vil vi selv afprøve VR og AR på egen krop, for endnu bedre at forstå potentialerne med teknologien.

En af de største styrker ved digital kommunikation er den store mængde data, som de forskellige medier og platforme stiller til rådighed i realtid. Markedsføringsfolkene har i årevis udnyttet den data til at optimere kampagner og salgsfremstød, og os i kommunikationsbranchen har være en smule bag om dansen. Det ændrer sig nu, hvor vi får et overblik over de mange tilgængelige datakilder fra Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google Analytics med flere.

Vi ser på, hvordan du kan skabe overblik over den store mængde kommunikationsdata, hvordan du visualiserer den, så du løbende kan trække den vigtigste viden ud af tallene, og hvordan du bruger din nye indsigt i data til at ændre, tilpasse og optimere budskaber, formater, kanaler og kommunikationen i det hele taget.

Når første du forstår, hvad kommunikations-data siger om dine målgrupper, får du et mere konkret værktøj til at ændre målgruppernes adfærd, du kan skære den del af din kommunikation, som ikke virker væk, og fokusere på den del, som skaber resultater.

I slutningen af dette modul definerer vi en individuel opgave, som tager udgangspunkt i adfærdsforandring, designtænkning, digitale og sociale medier og datadrevet kommunikation. Opgaven tager udgangspunkt i en konkret problemstilling i din organisation.

Gæsteunderviser: Anna Beck Thelin, dataspecialist i Operate.

Vi arbejder med de individuelle opgaver fra modul 4, som tager udgangspunkt i en konkret opgave eller problemstilling fra den enkelte deltagers organisation eller virksomhed.

Vores fokus er på, at opgaven kan omsættes til konkret handling eller strategi i deltagernes daglige arbejde, og vi sparrer både i grupper, i plenum og individuelt med Robin Juel Johansen som hovedunderviser.

Opgaven tager udgangspunkt i de foregående moduler, og kan omhandle adfærdsforandring, designtænkning, digitale og sociale medier og datadrevet kommunikation.

Gennemgående underviser Robin Juel Johansen, digital direktør i Operate

I det sjette og sidste modul tager vi et kig på den politiske kommunikation i Danmark, hvor sociale og digitale medier har fået en afgørende betydning for både dagsordenssættelse og påvirkningen af vælgerne. De politiske partier har i en årrække oprustet med digitale kommunikationskonsulenter, bureausamarbejder og træning af deres kandidater, så de fremstår bedst muligt på de sociale medier. Samtidig har interesseorganisationerne skruet bissen på i den digitale public affairs, og debatten mellem vælgere, politikere, lobbyister og journalister er flyttet i kommentarfelterne fra avisernes læserbrevssider.

Du får et indblik i strategierne og metoderne bag den politiske kommunikation på digitale og sociale medier, når repræsentanter fra politiske partier og interesseorganisationer løfter lidt af sløret for, hvordan arbejdet foregår bag skærmene. Samtidig får du konkrete værktøjer til, hvordan du og din organisation kan udnytte de digitale og sociale medier til jeres public affairs-indsats, samt hvordan metoderne og grebene kan overføres til andre dele af kommunikationsarbejdet.

 

Gæsteundervisere: Marcus Stoltze, rådgiver i Operate og tidligere ansvarlig for digital kommunikation i Liberal Alliance. 

Praktisk information

Praktisk information

Datoer: 

6. Oktober 2021, 10:00- 16:00

13. Oktober 2021, 10:00- 16:00

27. Oktober 2021, 10:00- 16:00

10. November 2021, 10:00- 16:00

24. November 2021, 10:00- 16:00

1. December 2021, 10:00- 16:00

Sted: Operate, Jesper Brochmands Gade 10, 2200 København N.

Pris: 29.995 kr. ex. moms

Fast underviser: Robin Juel Johansen, Digital Direktør, Operate A/S

6 moduler

29995 kr., ekskl. moms

Opstart 15. september 2021 kl. 9:00

København