Året der gik i Arktis

STATUS: Grønlandske lufthavne, færøske drømme om mere råderum og udfordring af Arktis' status som lavspændingsområde fyldte den arktiske dagsorden i årets løb.

Foto: Carlo Lukassen / Visit Greenland
Andreas Krog

Begivenhederne var mange i Arktis i det år, der nu går på hæld. En aftale om dybvandsfiskeri, fortsat genåbning af russiske baser i Arktis og et Mærsk-skib, der som det første containerskib i verden tog turen fra Asien til Europa ad Nordøstpassagen, tog overskrifterne på den internationale scene, ligesom Kinas og krydstogtindustriens stigende interesse for Arktis også tiltrak sig opmærksomhed.

På den danske scene fik regeringens arktiske redegørelse en hård medfart på tværs af folketingssalen. Her manglede holdninger og visioner. Et referat af, hvad der er sket og sker i Arktis lige nu, er ikke nok, lød det i kor.

Til gengæld havde finansloven et skær af Arktis over sig. Eller i hvert fald et skær af rigsfællesskab. Den kastede nemlig millioner af kroner af sig til blandt andet at gøre danske, færøske og grønlandske børn og unge klogere på hinandens hverdag, samfund og levevis samt gøre det nemmere at besøge hinanden og lave ting sammen, ligesom der er penge til, at grønlandske unge får nemmere ved at klare sig på videregående uddannelser i Danmark.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00