Første krydstogtskib skræddersyet til Nordpol-sejlads

Andreas Krog

Det norske skibsværft Vard Søviknes skal i de kommende år bygge det første egentlige krydstogtskib i verden, som skræddersyes til at sejle til og fra Nordpolen. Det er det franske luksus-krydstogtsrederi Ponant, der har bestilt skibet, som får navnet "Ponant Icebreaker". Det forventes leveret i foråret 2021 og koster Ponant mere end 2 mia. kroner.

Skibet bliver det første ikke-atomdrevne skib, der vil kunne sejle til og fra Nordpolen. I dag er det kun en opgave, som de største russiske isbrydere kan magte. Der arrangeres 2-3 gange om året krydstogter ombord på de russiske isbrydere. Men det er kun et sommer-bijob for isbryderne, der ikke er indrettet med den traditionelle "krydstogts-luksus". "Ponant Icebreaker" bliver således det første Nordpol-skib, der fra starten er bygget som krydstogtskib. Det bliver desuden det første krydstogtskib i verden med Polar Class 2-isbryderevner og verdens første hybrid-krydstogtskib drevet frem af naturgas og elektricitet.

Skibet er designet af Aker Arctic i Finland og Stirling Design International. "Ponant Icebreaker" vil ligesom norske Hurtigruten’s nye krydstogtskibe “Roald Amundsen” og “Fridtjof Nansen” have batterier ombord. Men Ponant tager miljøskridtet videre ved også at sejle på naturgas.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00