Rusland klar med 15-årsplan for arktisk sejlrute

STRATEGI: Nye atomdrevne isbrydere, der vil kunne sejle overalt i Arktis, er sammen med nye havne og jernbanelinjer hjørnestenene i en ny russisk 15-årsplan for den strategisk vigtige sejlrute Nordøstpassagen.

LNG-tankskibet Christophe de Margerie i den arktiske havneby Sabetta i Rusland i marts 2017. 
LNG-tankskibet Christophe de Margerie i den arktiske havneby Sabetta i Rusland i marts 2017. Foto: REUTERS / Olesya Astakhova / Ritzau Scanpix
Andreas Krog

Kort før årsskiftet godkendte den russiske regerings sikkerhedsråd med præsident Vladimir Putin for bordenden en ny strategi for sejlruten Nordøstpassagen, der går langs Ruslands arktiske kyst.

Passagen er udset til at spille en helt central rolle for Ruslands udvikling af sine arktiske regioner og for Arktis' rolle i verdenssamfundet generelt. I takt med, at isen smelter, bliver det nemlig muligt i stadig længere perioder af året for stadig flere skibe at bruge passagen som en smutvej mellem Asien og Europa. Skibstrafikken gennem passagen er allerede steget drastisk de senere år, og danske Maersk Line var det første rederi til at sende et containerskib gennem. Putin dikterede i 2018, at der i 2024 gerne skulle sejle mindst 80 millioner ton fragt gennem passagen.

Atomdrevne isbrydere
Den nye strategi lægger sporene for udviklingen af Nordøstpassagen frem til 2035. Og det er ikke småting, russerne har planer om, at der skal ske i de næste 15 år. Planen er således blandt andet at bygge mindst 40 isbrydere og andre skibe skræddersyet til brug i Arktis, at opgradere fire regionale lufthavne, anlægge nye jernbanelinjer og havne samt facilitere en massiv udvinding af naturressourcer. En række af Ruslands største statsejede virksomheder er allerede dybt involveret i det arbejde.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00