Ansvarlig for Altinget: forsvar og Altinget: arktis.
Tidligere ejer og redaktør på nytkampfly.dk og Arktisk Nyt, som i marts 2018 blev til Altinget: forsvar og Altinget: arktis.
Min offentlige nøgle til krypteret kommunikation kan hentes her.
Jeg kan desuden kontaktes via app'en Signal, der giver mulighed for end-to-end krypteret kommunikation.
Så kom Uncle Sam på banen
ANALYSE: Debatten om fremtiden for Grønlands lufthavne er ikke blevet mindre forplumret, efter at USA har meldt sig på banen og sat en tyk streg under, at Grønland er og bliver en vigtig storpolitisk brik.
Andreas Krog
RedaktørBeliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Man kan ændre meget både indvendigt og udvendigt. Men et hus, en lagerhal eller en lufthavn ligger nu en gang der, hvor den ligger. Og dem, der i sin tid byggede huset eller anlagde lufthavnen, havde helt sikkert deres grunde til at placere den lige der.
Det er i hvert fald tilfældet med Grønlands Kangerlussuaq-lufthavn, der med sin placering i bunden af Kangerlussuaq-fjorden ikke er plaget af de tågebanker, som kan lægge sig som en dyne over lufthavnene længere ude langs Grønlands vestkyst. Den grønlandske lufthavn er en af de lufthavne i verden, der er lukket færrest timer om året på grund af vejret.
Det er samtidig en af de eneste lufthavne i Grønland med en landingsbane lang nok til at tage imod fly direkte fra USA og Europa. Kangerlussuaq er derfor et vigtigt brohoved, hvis man ønsker at være til stede i Arktis eller en dag i fremtiden ønsker at øge sin tilstedeværelse i Arktis.