Skibsforliset, der ikke kunne ske

60 ÅR: Det nybyggede grønlandsskib M/S Hans Hedtoft burde ikke kunne synke. Men det gjorde det på sin jomfrurejse for 60 år siden. Forliset udløste en politisk skandale, og skibet er stadig ikke fundet.

M/S Hans Hedtoft var nybygget og blev
betragtet som synkefrit.
M/S Hans Hedtoft var nybygget og blev betragtet som synkefrit. Foto: Ukendt / Ritzau Scanpix
Andreas Krog

30. januar 1959 klokken 13.56 lokal tid udsendte grønlandsskibet M/S Hans Hedtoft et nødsignal fra en position omkring 20 sømil syd for Grønlands sydspids Kap Farvel. ”Sender SOS, er kollideret med isbjerg på position 59°,5 N 43° V”. Det nybyggede skib med 95 personer ombord havde ramt et isbjerg og sank hurtigt. Godt fire timer senere, klokken 18.06, morsede skibets telegrafist Carl Dejligbjerg meldingen ”Vi synker nu”. Det blev den sidste melding fra skibet.

Fly og skibe ledte febrilsk efter spor efter skibet. Vragdele, gods og overlevende. Men de fandt intet. Først ni måneder efter forliset fandt en fisker i Island en redningskrans fra M/S Hans Hedtoft. Det eneste, der siden er blevet fundet.

Hurtigere og større
M/S Hans Hedtofts sidste sejltur var startet i Julianehåb (i dag kaldet Qaqortoq, red.) på Sydgrønlands vestkyst og gik mod København. Det var det sidste ”ben” i en rundtur fra København til Julianehåb, rundt til byer på Grønlands vestkyst, tilbage til Julianehåb og hjem til København. Det nybyggede skibs jomfrutur.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00