Dyrere billetter og færre ruter: V-borgmestre frygter ny hovedstadsplan

NOT: Flere sjællandske V-borgmestre er utilfredse med, at de ikke er en del af regeringens nye udspil til en nyt trafikselskab i hovedstaden. Kommunens pendlere bliver ofre for manglende geografisk sammenhæng og dyrere billetpriser, lyder kritikken. 

Dyrere billetpriser. Færre busruter. Dårligere konkurrenceevne. Og et for lille opland til at have sit eget trafikselskab.

Sådan lyder kritikken fra flere V-borgmestre i de 11 kommuner, der ikke er en del af Ole Birk Olesen og resten af regeringens planer om at etablere et nyt trafikselskab i hovedstaden.

”Det giver ikke god mening at holde 11 sjællandske kommuner ude,” siger Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten (V), der har omdøbt navnet på det nye trafikselskab i hovedstaden fra HOT til NOT.

Regeringens udspil betyder samtidig, at der skal etableres et nyt selvstændigt trafikselskab for de øvrige kommuner, der ikke indgår i den nye hovedstadsorganisation.

Den plan møder kritik fra Kalundborgs Venstre-borgmester, Martin Damm, som er kontant i sin dom over udspillet.

”11 kommuner er for få til at have sit eget trafikselskab,” siger Martin Damm.

Dyrere billetpriser
Det er særligt det nye sjællandske selskabs konkurrenceevne, som V-borgmestrene er bekymrede for. Ifølge borgmestrene vil det nye selskab stå svagere sammenlignet med hovedstaden.

”Vi bliver for små til at have en ordentlig købekraft til de forskellige busudbud, for det kræver nogle muskler,” siger Martin Damm.

I sidste ende er borgmestrene bekymrede for, at kommunernes borgere bliver taberne i manøvren, lyder det fra Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten.

”Jeg kan godt frygte, at billetterne bliver dyrere,” siger Henrik Hvidesten, der får opbakning fra endnu en Venstre-borgmesteren i Faxe Kommune, Ole Vive.

”Jeg deler nøjagtigt de samme bekymringer som Martin Damm og Henrik Hvidesten,” siger Ole Vive.

Bekymringerne har også spredt sig til den socialdemokratiske borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed.

”Hvis vi ikke bliver i stand til at hjemtage kontrakter på fornuftige vilkår, så kan vi blive nødt til at fjerne nogle busruter i nogle af landdistriktskommunerne,” siger Mikael Smed.

Læs hele historien på Altinget: kommunal, hvor du også kan få borgmestrenes forklaring på, hvorfor de hellere ville fortsætte arbejdet med Movia og DOT, hvor de 45 sjællandske kommuner allerede nu samarbejder om busdrift, flextrafik og lokalbaner.

Forrige artikel Dagens overblik: Radikale har et konkret forslag i varm pensionsdebat Dagens overblik: Radikale har et konkret forslag i varm pensionsdebat Næste artikel Vækstteam: Danskerne skal indgå i store grønne eksperimenter Vækstteam: Danskerne skal indgå i store grønne eksperimenter
Fattig-Lars fra Jylland blev hele Danmarks dynekonge

Fattig-Lars fra Jylland blev hele Danmarks dynekonge

NEKROLOG: Først var han Fattig-Lars. Senere blev han til Dyne-Larsen, og de sidste mange år har der ikke være noget fattigt over ham. Vi siger nu farvel til manden bag en af de største succeshistorier i dansk erhvervsliv.