Red Barnet sadler om: "Vores hidtige strategi var meget indadvendt"
KURSSKIFTE: Efter fyringen af generalsekretæren er Red Barnet gået i gang med at implementere ny strategi. Her skruer man ned for fokus på drift og egenkapital og skærper opmærksomheden på at hjælpe særligt de 15 procent mest udsatte børn.
Rasmus Dahl Løppenthin
JournalistOptakten til julen blev alt andet end fredelig for Danmarks største børneorganisation.
Hovedbestyrelsen i Red Barnet valgte nemlig at fyre generalsekretær Jonas Keiding Lindholm på gråt papir.
"Han har haft en hård og personlig ledelsesstil, som medarbejderne har slået sig på," sagde formand Lars Svenning Andersen til Altinget.
Hovedpersonen medgav også, at han til tider havde været for kontant.
Vi skal have et mere målrettet fokus på de 15 procent mest udsatte børn.
Lars Svenning Andersen
Formand, Red Barnet
"Jeg har nok været for hård i min ledelsesstil," sagde Jonas Keiding Lindholm kort efter afskedigelsen.
Nøgletallene fejlede ellers ikke noget. Under den tidligere general gennemførte organisationen en turnaround, som betød eksplosiv vækst i antallet af bidragsydere, ligesom organisationen blev bedre polstret med en styrket egenkapital.
Den del anerkender Lars Svenning Andersen. Og det er netop på grund af de øgede økonomiske muskler, man nu foretager et kursskifte i den nye strategi for 2019-2021.
“Den hidtidige strategi var meget indadvendt. Det handlede om at få styr på økonomien, øge antallet af bidragsydere og få bygget en stærk organisation op. Det er vi lykkedes med, og derfor er vi også nu klar til at gå ind i en ny periode," siger han.
Brandet skal styrkes
Analysen er, at brandet Red Barnet ikke står stærkt nok i offentligheden − blandt andet fordi det er svært at brænde igennem med historier om økonomi, som har været et stærkt fokuspunkt de foregående år.