Udlicitering af jernbanen splitter danskerne

UDLICITERING: Den ene halvdel af danskerne er for mere udlicitering af togdriften, mens den anden halvdel er imod. Det viser en meningsmåling, som A&B har lavet for Altinget.
Danskerne er delt i to lejre i spørgsmålet om udlicitering af togdriften.
Danskerne er delt i to lejre i spørgsmålet om udlicitering af togdriften.Foto: Colourbox
Danskerne er delt i spørgsmålet om udlicitering. 43 procent af danskerne er tilhængere af mere udlicitering af togdriften, 43 procent er imod. Det viser en meningsmåling, som analyseinstituttet A&B har foretaget for Altinget.

Debatten om jernbaneudbud skiller partierne i Folketinget. Regeringen har til oppositionens utilfredshed besluttet at sende Svendborgbanen og Lille Syd på Sjælland i udbud. I forvejen kører Arriva i Midt- og Vestjylland og DSB First kører den skandaleramte Øresundbane. På sidstnævnte strækning har udbuddet fået en del af skylden for problemerne. 

Altingets måling viser, at splittelsen på Christiansborg også afspejles hos partiernes vælgere. Blandt de socialdemokratiske vælgere siger 62 procent nej til mere udlicitering, mens 65 procent af Venstres vælgere modsat støtter mere udlicitering af togdriften.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at udlicitering fører til en god konkurrence og en sund kappestrid om at vinde togpassagerernes gunst. Han påpeger, at udliciteringen af togdriften i Midt- og Vestjylland efter hans opfattelse har været en stor succes.

Venstre har senest foreslået at udlicitere S-togs-driften, men Kristian Pihl Lorentzen fastslår, at Venstre ikke har nogen planer om at sælge skinnenettet i Danmark.

På Kystbanen kører togene ad Pommern til. På trods af at der er nye skinner og nye tog, fungerer det elendigt. Og vi kan også se, at fordi kontrakten er udformet, som den var, så måtte DSBFirst flytte de få gode tog, der kørte rundt på Sjælland, til Kystbanen, så resten af passagererne endnu engang fik dårligere tog ud af det. Det er helt hul i hovedet.

Magnus Heunicke (S)
Trafikordfører

Behov for nytænkning
Kristian Pihl Lorentzen fremhæver, at Venstre er klar til at afprøve en ny udliciterings-model ved letbanen i Århus, som skal bygges i samarbejde med private togoperatører. Skinnenettet skal de første 30 år drives af private, hvorefter det igen vil blive overdraget til staten. En såkaldt OPP-model.

"Det sker i erkendelse af, at vi har mangel på anlægskroner i det offentlige. Vi har nu disponeret 97 mia. med aftalerne sidste år, men der er stadigvæk en række hængepartier. Og det kræver, at vi nu afprøver en model, hvor private penge kan investeres i dansk infrastruktur, som man har gode erfaringer med i andre lande," siger han og fortsætter:
"Vi tænker ikke ideologisk her, men praktisk. Det handler om at få bygget den infrastruktur, som Danmark har brug for."

S: Den stille revolution er mislykkes
Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener, at målingen bør ses i lyset af, at regeringen siden 2001 har forsøgt at vænne danskerne til mere udlicitering.

"Vi er rigtig glade for undersøgelsen. Det viser, at den stille revolution, som Lars Løkke Rasmussen og Claus Hjort Frederiksen har forsøgt at vænne danskerne til, ikke er lykkedes. Der er stadig mange danskere, som kan se, at det er kortsigtet at skære i den kollektive togdrift," siger han.

Ifølge Socialdemokraterne viser alle erfaringer, at udlicitering ikke skaber en bedre togdrift. De mener, at det gør driften ringere, og at det ofte tager år, inden man kan spore en forbedring.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00