Analyse kortlægger organisationers reaktion på corona: Her er resultaterne

OMSTILLINGSPARATE: Et overvældende flertal af de frivillige foreninger har udviklet nye løsninger under coronakrisen, viser stor analyse. "Man bliver nødt til at improvisere, hvis ikke man har et manuskript," siger direktør. 

En stribe aktører inden for socialsektoren har involveret nye løsninger under coronakrisen. Stort flertal vil beholde tilbud, de har udviklet siden nedlukningen.
En stribe aktører inden for socialsektoren har involveret nye løsninger under coronakrisen. Stort flertal vil beholde tilbud, de har udviklet siden nedlukningen.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Rasmus Dahl Løppenthin

70 procent af de sociale foreninger indførte nye tiltag under coronakrisen. For 23 procent af organisationerne har de nye tiltag endda medført, at de kan nå nye målgrupper.

Det konkluderer en ny undersøgelse fra Tænketanken Mandag Morgen og Bikubenfonden baseret på besvarelser fra 903 organisationer inden for socialområdet.

"Analysen viser, at socialsektoren har lært det, som enhver skuespiller ved. Man bliver nødt til at improvisere, hvis ikke man har et manuskript," siger direktør i Tænketanken Mandag Morgen, Jonas Keiding Lindholm. 

Undersøgelsen kortlægger, hvordan sociale aktører har innoveret i de første ti uger efter nedlukningen 11. marts.

Det er selvfølgelig tankevækkende, at det kun er en lille mindretal, der har øget inddragelsen af bestyrelsen i en tid, hvor der har været økonomisk krise.

Jonas Keiding Lindholm
Direktør, Tænketanken Mandag Morgen

Udover en stribe kvantitative data har man også zoomet ind på en række cases. Blandt andet viser analysen, at lokale afdelinger af Ældre Sagen og Røde Kors har fået et tættere partnerskab med Aarhus Kommune, fordi de blev involveret i en ny indsats mod ensomhed under nedlukningen. Samarbejdet er fortsat efter den første bølge af corona.

Samtidig har forsamlingsforbuddet tvunget organisationerne til at levere nye løsninger online. Nogle har arrangeret digitale fællesspisninger og undervisning, mens andre blot 24 timer efter nedlukningen var i stand til at tilbyde online terapi til 1800 unge sårbare.

“Vi har set nogle digitale kvantespring ikke bare på, hvordan de holder møder, men også i forhold til, hvordan de indretter deres tilbud og indtænker brugerinddragelse. Normalt ville det formentlig have taget 10 års it-strategier at nå dertil. Og det har man så gennemført på de 10 uger, vi har målt på,” siger Jonas Keiding Lindholm. 

Direktør er positivt overrasket
Mandag Morgen-direktøren har en årelang erfaring fra socialsektoren, senest som generalsekretær i Red Barnet. Og det kommer bag på ham, at en stribe organisationer har været i stand til at omstille sig så hurtigt under svære betingelser.

“Jeg må blankt erkende, at på trods af mit relativt grundige kendskab til sektoren, så er jeg egentlig overrasket. Men coronakrisen har vist, at hvis organisationerne smider rygmærkerne, og lederne viser tillid til omstillingsparate medarbejdere, så kan det trumfe skepsis og bureaukrati. Det havde jeg slet ikke troet kunne ske med den hast og rækkevidde, vi har set,” siger han.

0:000:00