Anders Eldrup om elbilskommissionen: Vi har ikke fundet de vises sten endnu

INTERVIEW: Det er en "meget krævende opgave", som den tidligere regering har sat elbilskommissionen på, siger formand Anders Eldrup, der efter et lille års arbejde endnu ikke har fundet en løsning. Man kan ikke bare lige slå en streg over 50 milliarder kroner af statens indtægter, siger han.

Anders Eldrup, der tidligere både har været  administrerende direktør i Dong og departementschef i Finansministeriet, er formand for kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark. 
Anders Eldrup, der tidligere både har været  administrerende direktør i Dong og departementschef i Finansministeriet, er formand for kommissionen for grøn omstilling af personbiler i Danmark. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom arbejdet skrider planmæssigt frem, har elbilskommission efter snart et års arbejde stadig ikke fundet en løsning på, hvordan man kan omstille bilparken til elbiler uden at efterlade et gigantisk hul i Finansministeriets pengekasse. 

"Jeg vil ikke sige, at vi har fundet de vises sten, men vi arbejder ihærdigt på at finde en løsning," siger Anders Eldrup, der er formand for kommissionen, der blev søsat i februar sidste år og inden udgangen af 2020 skal levere en løsning på problemet. 

Det har helt som forventet vist sig som en stor opgave at løse det svære problem, siger Eldrup.

"Jeg kan helt generelt sige, at det er en meget krævende opgave, hvis det tabte provenu ved, at der kommer flere elbiler i fremtiden, fuldt og helt skal indvindes inden for bilområdet. Det er en ganske vanskelig opgave," siger Anders Eldrup, der alligevel forventer at kunne sende regeringen en delrapport allerede til sommer. 

Afgiftssystemet skal ændres
Opgavens kompleksitet skyldes, at staten i dag tjener styrtende på afgifter fra bilsalget. Alene i 2017 lød overskuddet på omkring 50 milliarder kroner i såkaldte "bilrelaterede afgifter", fremgår det af kommissoriet. 

Samtidig er elbiler med en pris under 400.000 kroner for nuværende fritaget for afgifter, og hvis det fortsætter sådan, og ambitionen om, at alle solgte biler fra 2030 skal være lavemissionsmodeller og fra 2035 være modeller med nulemission, samtidig indfries, vil det få alvorlige konsekvenser for statsbudgettet.

Derfor skal Anders Eldrup og hans kommissionshold sammensætte et nyt afgiftssystem, der både tilskynder danskerne til at købe flere elbiler og samtidig fylder hullet i statens sparekasse.

Hvad er de største udfordringer, I står med?

"Det største er formentlig afgiftssystemet. Det er dér, der er mange penge involveret. Elbilerne er i dag som udgangspunkt dyrere end de andre biler, så derfor er der nødt til at ske et eller andet i afgiftssystemet, hvis vi skal have flere elbiler," siger han og fortsætter: 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00