Andreas Krog

Anmeldelse: Sagligt heltekvad

ANMELDELSE: Ny bog om den grønlandske politiker Kuupik Kleist er en sælsom kombination af samfundskommentar og heltedyrkelse.

Andreas Krog

Kuupik Kleist er Grønlands største og mest visionære nulevende politiker, som eksempelvis Lars-Emil Johansen ikke når til sokkeholderne. Og både som landsstyreformand og folketingsmedlem gjorde Kuupik Kleist alle de rigtige ting. Det er det indtryk, man sidder tilbage med, når man når til sidste side i bogen 'Kuupik Kleist − Drømmen om frihed', der udkom fredag på 10-årsdagen for indførelsen af Grønlands selvstyre.

Men hvis man bare holder sig det for øje og accepterer præmissen, så får man til gengæld en ganske læseværdig indføring i nyere grønlandsk politisk historie − set fra Kuupik Kleist og hans allieredes synsvinkel − kombineret med den spændende livshistorie for (en af) Grønlands største nulevende politikere, der havde og stadig har mange tanker om og visioner for sit land.

Kuupik Kleist er født og voksede op i kulminebyen Qullissat, der i 1960'erne var Grønlands fjerdestørste by. Men da staten besluttede at lukke den underskudsgivende kulmine, blev byen rømmet fuldstændig. Kleist har således på egen krop mærket konsekvenserne af en af de mest markante begivenheder i kolonitiden, som efterlod et af de største sår i den dansk-grønlandske historie. Han har også haft et alkoholmisbrug og gennemgået en eksistentiel krise i sin ungdom. Alt sammen begivenheder, som har haft betydning for hans værdier og politiske værdier.

Fakta
Om forfatterne:

Niels Ole Qvist.
Politisk journalist på Atuagagdliutit/Grønlandsposten og forfatter til flere biografier.

Christian Schultz-Lorentzen.
Direktør i mediehuset Sermitsiaq og chefredaktør for Atuagagdliutit/Grønlanbdsposten. Forfatter til bogen 'Grønland lagde sporet' om erhvervsmanden Jørgen Ancher Høy.

Drøje hug undervejs
Parallelt med den personlige historie giver bogen en glimrende kommenteret gennemgang af Grønlands politiske historie fra hjemmestyrets indførelse i 1979 op til selvstyrets indførelse i 2009 og videre til i dag. Set fra Kuupik Kleists stol og med input fra en række centrale aktører, der var med undervejs. Og især her opstår bogens største svaghed. For alle medvirkende har stort set kun godt at sige om den måde, Kuupik Kleist agerede på gennem årene. Og de, der får drøje hug undervejs, kommer ikke til orde. Det gælder især nøglepersoner fra det socialdemokratiske parti Siumut, der historisk har siddet tungt på magten i Grønland.

Det er netop denne dominans, som Kuupik Kleist og hans parti Inuit Ataqatigiit (IA) gør en midlertidig ende på, da han i 2009 bliver landsstyreformand og gør en masse rigtig gode ting. I hvert fald hvis man − som forfatterne har gjort − spørger ham selv og hans støtter. I 2013 kommer Siumut tilbage til magten, og det er Kuupik Kleist ikke udpræget tilfreds med. Hverken dengang eller i dag.

Fakta
Jakob Edvard Kuupik Kleist
Født 31. marts 1958 i Qullissat.

Beskæftigelse
Forstander for journalistuddannelsen, Nuuk, 1988-1991
Landsstyremedlem for Offentlige arbejder og Trafik 1991-1995
Landstingsmedlem 1995-1996 og igen fra 2002
Direktør for hjemmestyrets udenrigskontor 1996-1999
Folketingsmedlem for Inuit Ataqatigiit 2001-2007
Landsstyreformand 2009-2013

Uddannelse
Folkeskole, Qullissat, 1966-1972
Realskole, Sisimiut, 1972-1975
Student fra Birkerød Statsskole 1978
Socionom fra RUC, 1983

Tillidshverv
Sekretær for Selvstyrekommissionen 2000-2001
Medlem af bestyrelsen i Inuit Circumpolar Conference (ICC) 1995-1997
Formand for bestyrelsen for Tele Greenland A/S fra 1999-2001
Medlem af den grønlandsk-danske selvstyrekommision fra 2004.

Bogen giver desuden Kuupik Kleists syn på aktuelle Grønlands-problematikker som selvstændighed, klimakrisen, forholdet til stormagterne, forholdet til Danmark og meget andet. Spændende og debatskabende, men det bliver aldrig helt skarpt og dagsordensættende. Når det er sagt, så er 'Kuupik Kleist – Drømmen om frihed' en ”must read” for alle med interesse for nyere grønlandsk historie og det dansk-grønlandske forhold.

Niels Ole Qvist og Christian Schultz-Lorentzen: 'Kuupik Kleist − Drømmen om frihed'. Udkom 21. juni på Politikens Forlag

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?