Debat

Christian Have: Sådan kan den nye regering styrke den kreative sektor

DEBAT: I maj lancerede den tidligere regering som en af sine sidste handlinger en vækstplan for de kreative erhverv. Den ligger lige til højrebenet for den nye regering, der bare skal sparke til den, skriver Christian Have.

Nu, hvor den nye regering er trådt til, er det altafgørende, at vækstteamets hårde arbejde og den foregående regerings vækstplan ikke blot går i glemmebogen, skriver Christian Have.
Nu, hvor den nye regering er trådt til, er det altafgørende, at vækstteamets hårde arbejde og den foregående regerings vækstplan ikke blot går i glemmebogen, skriver Christian Have.Foto: BJarne Stæhr
Lise-Lotte Skjoldan
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Have
Kommunikationsekspert og indehaver, Have Kommunikation

En af de sidste vigtige handlinger, som den foregående regering foretog sig, inden den overdrog magten til Socialdemokratiet, var lanceringen af sin vækstplan for de kreative erhverv, 'Et kreativt Danmark i front'.

Planen blev præsenteret 1. maj, og den fulgte direkte op på det arbejde, som vi i Erhvervsministeriets Vækstteam for Kreative Erhverv udførte i 2018, og som i oktober mundede ud i 21 anbefalinger til regeringen.

Disse blev konverteret til de 28 konkrete initiativer, der udgør regeringens vækstplan.

Fakta
Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Planen fik følgeskab af 62,5 millioner kroner. Det er et relativt beskedent beløb, men symbolværdien er stor, for planen repræsenterer en blåstempling af Danmarks kreative sektor, som understøtter 117.000 arbejdspladser, omsætter for 348 milliarder kroner, og som har en eksportvækst, der er næsten dobbelt så stor som den samlede danske eksport.

Fortællingen om det kreative Danmark
Nu, hvor den nye regering er trådt til, er det altafgørende, at vækstteamets hårde arbejde og den foregående regerings vækstplan ikke blot går i glemmebogen. Tværtimod bør den nye regering gribe fat i den enestående mulighed, der er, for at Kulturministeriet, Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet i fællesskab tager initiativ til at forbedre og styrke Danmarks brand og position i det globale samfund.

Der bør tilføres øgede midler til de kunstneriske uddannelser, som er første led i fødekæden for hele den kreative og kulturelle sektor.

Christian Have
Kommunikationsekspert og indehaver, Have Kommunikation

I denne forbindelse er det særligt vigtigt at styrke eksporten af de kreative produkter og ydelser, som vi er blandt de bedste i verden til at levere, foruden det danske kunst- og kulturliv som helhed.

Som en del af vækstteamets arbejde blev der udarbejdet en ny fortælling om det kreative Danmark, og denne hænger netop uløseligt samen med vores mangfoldige kunst- og kulturliv og de mange attraktive tilbud, som oplevelsessektoren og kulturlivet året rundt tilbyder både borgere, turister, forretningsrejsende og internationale studerende.

Hvis den kreative sektor skal have optimale forudsætninger for vækst, er det vigtigt, at vækstteamets anbefalinger og vækstplanens initiativer følges til dørs. Det gælder ikke mindst etableringen af LINKED – Laboratorium for Innovation og Kreativitet i Danmark – som er en tværfaglig platform for virksomheder, studerende og forskere.

Hertil kommer blandt andet øgningen af forskningsmidlerne på området og oprettelsen af det markedsføringskonsortium, som skal styrke eksporten gennem formidling af fortællingen om det kreative Danmark.

Ikke nok blot at afskaffe nedskæringerne
For kunst- og kulturlivet er det nødvendigt med en generel opprioritering af hele området. Heldigvis ser det ud til, at det betændte omprioriteringsbidrag – de årlige nedskæringer på to procent – bliver afskaffet. Det er et vigtigt skridt på vejen, men der skal andet og mere til.

Der bør tilføres øgede midler til de kunstneriske uddannelser, som er første led i fødekæden for hele den kreative og kulturelle sektor. Derudover er det også oplagt at etablere en række incitamentsordninger, som kan stimulere udviklingen af gensidigt udbytterige partnerskaber mellem kultur- og erhvervslivet.

Hertil kommer, at vi som samfund bør sikre, at kreativitet, leg og kunstnerisk udfoldelse på hele børne- og ungeområdet – og i uddannelsessektoren som helhed – får en langt mere markant position. Det er i særdeleshed på denne måde, at vi sikrer fremtiden for det kreative Danmark.

Endelig bør både kunstnere, kulturaktører og kreative virksomheder forpligte sig på at inkorporere FN’s 17 verdensmål i deres virke. Ikke hvert eneste af dem, men de af dem, som er relevante og giver mening for hver enkelt. Det er netop herigennem, at de store fortællinger, den øgede forståelse og det stærke engagement sikres.

Den nye regering har således en god og solid affyringsrampe i forhold til at få fyret raketten af – og alle involverede aktører er parate til at stige ombord.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Have

Grundlægger, Have Kommunikation & PR, forfatter, TV-vært
Dansk, Københavns Universitet









0:000:00