Dan Jørgensen: Bedre kontrol med grøn markedsføring er en vigtig prioritet for os

GREENWASHING: SF pressede i onsdagens spørgetime på for at høre, hvad regeringen på nationalt plan vil gøre for at sikre bedre kontrol med grøn markedsføring. Regeringen har dog sit primære fokus i EU, fortalte fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen.

Et politisk flertal uden om regeringen meldte sig sidste år klar til at øge kontrollen med grøn markedsføring og styrke Forbrugerombudsmanden.
Et politisk flertal uden om regeringen meldte sig sidste år klar til at øge kontrollen med grøn markedsføring og styrke Forbrugerombudsmanden.Foto: Katrine Emilie Andersen/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

De grønne budskaber på fødevarer og andre produkter vinder frem i disse år.

Men nogle gange har kommunikationsafdelingen måske lige strammet skruen lidt, og derfor er der behov for at hjælpe forbrugerne bedre i den grønne jungle, lød det onsdag fra SF's klimaordfører Signe Munk.

Hun havde i spørgetimen indkaldt erhvervsministeren for mundtligt at svare på, hvad regeringen agter at foretage sig for at sikre bedre kontrol med grøn markedsføring.

Fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen (S) understregede, at han troede, at regeringen og SF her delte holdningen til, "at der skal gøres meget mere arbejde der".

Jeg vil godt understrege, at det her er en vigtig prioritet for os. Og når jeg nævner EU-sporet, handler det jo ikke om skubbe noget ansvar væk, tværtimod, så handler det om at påpege en mulighed, fordi det her må nødvendigvis, når vi er en del af det indre marked, være noget, vi skal gøre europæisk.

Dan Jørgensen (S)
Fungerende erhvervsminister

"Rigtig meget af det her er klart EU-spørgsmål, og heldigvis har Europa-Kommissionen også et nyt udspil i støbeskeen, som skal styrke forbrugernes rolle i den grønne omstilling. Her har vi fra dansk side meldt ind, at netop spørgsmålet om, hvordan vi kommer greenwashing til livs, skal spille en så stor rolle som muligt," lød det fra Dan Jørgensen.

Stærkere muskler til tilsyn
Signe Munk anerkendte, at EU kommer til at tage nogle skridt på det her område, men hun efterlyste svar fra regeringen på, hvad man agtede at gøre inden for landets egne grænser. 

Der er i dag en markedsføringslov, men det er min bedste fornemmelse, at den ikke i tilstrækkelig grad sikrer forbrugerne og gennemsigtigheden på det her område.

Signe Munk
Klimaordfører, SF

Konkret ville hun vide, om den fungerende erhvervsminister ville lægge op til økonomisk at styrke Forbrugerombudsmanden, der i Danmark fører tilsyn med, om selskaber holder, hvad de lover i deres markedsføring. 

Det er der dog ikke aktuelle planer om lige nu, men Dan Jørgensen understregede, at man altid ville lytte til gode forslag, og at SF var velkommen til at inddrage spørgsmålet i de næste finanslovsforhandlinger.

"Men altså, jeg vil godt understrege, at det her er en vigtig prioritet for os. Og når jeg nævner EU-sporet, handler det jo ikke om skubbe noget ansvar væk, tværtimod, så handler det om at påpege en mulighed, fordi det her må nødvendigvis, når vi er en del af det indre marked, være noget, vi skal gøre europæisk," lød det fra Dan Jørgensen.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00