Dansk Erhverv opfordrer til genberegning af metrotillæg

METRO: Metroselskabets økonomi er bedre end forudsat, da den nye Cityring og den medfølgende prisstigning blev besluttet. Dansk Erhverv opfordrer til at granske, om der fortsat er behov for dyrere billetter.

Med åbningen af hovedstadens nye Metro Cityring er det blevet dyrere at køre med metroen.
Med åbningen af hovedstadens nye Metro Cityring er det blevet dyrere at køre med metroen.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Lavere renter og flere passagerer end forventet har været med til at sikre Metroselskabet en god økonomi.

Det får nu Dansk Erhverv til at opfordre regeringen til at genberegne forudsætningerne bag den nye Metro Cityrings langtidsbudget for at se, om der fortsat er behov for at opkræve ekstra penge fra passagererne i form af det såkaldte kvalitetstillæg.

"Det er mange år siden, aftalen om Cityringen blev indgået, og både passagergrundlag, renteniveau og samfundsøkonomi har ændret sig siden. Derfor opfordrer vi til, at projektet regnes igennem igen, så det kommer til glæde og gavn for flest muligt," siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv.

Da Cityringen blev besluttet, skete det med en forudsætning om et renteniveau på 4 procent.

"Det er ærgerligt, at man nu både får højere priser og et mere kompliceret takstsystem. Oprindeligt var det en nødvendig forudsætning, men der var jo ingen dengang, der havde forventet et renteniveau som det, vi har nu, på omkring nul," siger Jesper Højte Stenbæk.

Solide overskud år efter år
Læser man i Metroselskabets årsrapporter, kan man også se, at det år efter år har vist sig, at flere passagerer end forventet tager metroen.

Samlet set har Metroselskabet siden 2011 leveret et årligt driftsoverskud før ned- og afskrivninger på mellem 200 og 300 millioner kroner.

Med det in mente mener Jesper Højte Stenbæk, om det er både værd og nødvendigt at indføre kvalitetstillægget med de besværligheder, det medfører for passagererne.

Noget, som ifølge Metroselskabets egne beregninger årligt vil få omkring fire millioner passagerer til at fravælge metroen.

Dokumentation

Metroens kvalitetstillæg

I Cityringens lovgrundlag fra 2007 er det fastlagt, at der skal opkræves et såkaldt kvalitetstillæg for kunder i metroen efter Cityringens åbning. Bag loven står Socialdemokratiet, Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Konservative og Radikale.

Der skal ifølge bemærkningerne til loven om etableringen af Cityringen indføres "… et kvalitetstillæg på en krone ekstra i gennemsnit per passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig". Dette betyder, at prisen for at køre med metro bliver forskellig fra at køre med bus og tog.

Kvalitetstillægget er forudsat som en del af finansieringen af Cityringen, og efterfølgende linjer og er derfor også en forudsætning i Metroselskabets langtidsbudget.

Metroselskabet modtager en krone i gennemsnit per passager i metroen i kvalitetstillæg. I praksis vil det dog betyde, at prisen for en almindelig billet vil stige med 1,60 kroner i myldretiden, mens andre billetformer og tidspunkter vil have en mindre prisstigning.

Skal pendlerkort benyttes i metroen, koster det 80 kroner ekstra om måneden for et almindeligt pendlerkort.

Metrotillægget skal samlet sikre finansiering for fire til fem milliarder kroner til Metroselskabets langtidsbudget, som strækker sig frem til 2065.

Kilde: Transportministeriet og Metroselskabet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00