Danske Medier i udspil: Begræns techgiganterne og vand nyhedsørkenerne
MEDIEAFTALE: Presset på Joy Mogensen for at begynde forhandlingerne om en ny medieaftale vokser, efter at Danske Medier onsdag præsenterede nyt medieudspil. Du kan få overblikket over centrale punkter her.
Maja Hagedorn
RedaktionschefFå dage inde i det nye år er Danske Medier klar med en direkte opfordring og et nyt medieudspil til kulturminister Joy Mogensen (S).
Opfordringen går på, at hun skal se at få taget hul på forhandlingerne om en kommende medieaftale.
"Store dele af mediebranchen har været i et planlægningsmæssigt tomrum i flere år, eftersom at centrale dele af medieforliget fra 2018 aldrig blev implementeret," siger brancheorganisationens administrerende direktør, Louise Brincker, i en pressemeddelelse.
Det blev allerede med regeringsdannelsen i 2019 og det såkaldte forståelsespapir slået fast, at der ikke længere var et flertal bag den smalle aftale, som den tidligere V-ledede regering landede året inden.
Store dele af mediebranchen har været i et planlægningsmæssigt tomrum i flere år, eftersom at centrale dele af medieforliget fra 2018 aldrig blev implementeret.
Louise Brincker
Administrerende direktør, Danske Medier
Alligevel er forhandlingerne indtil videre blevet udskudt – senest i forbindelse med finansloven, hvor det dog lykkedes partierne bag at blive enige om en plan om at droppe ellers planlagte besparelser af DR fra næste år.
"Udfordringerne er ikke blevet mindre de mellemliggende år, og det haster med at tage opgøret med techgiganterne og sikre tilstedeværelsen af lokale og regionale medier rundt om i landet," siger Louise Brincker.
Tre store emner
I sit medieudspil præsenterer brancheorganisationen, der blandt andet repræsenterer lokale og regionale aviser samt radio- og tv-stationer, magasiner, fagblade og landsdækkende dagblade, aviser og netmedier, en række forslag inden for tre overordnede punkter:
Danske Medier advarer imod en "reel risiko" for, at nyhedsørkener, hvor borgere ikke har adgang til journalistisk redigerede nyheder om deres lokalområde, vil brede sig, fordi techgiganterne i stigende grad henter danske annoncekroner foran næsen på lokal- og regionalmedierne.
Formanden for Danske Medier, Jesper Rosener, peger på Facebook og Google som nogle af de techgiganter, der skal begrænses.