Debat

Debat: Ja, Inger Støjberg, kommunerne skal lære af hinanden, men hvordan?

DEBAT: Inger Støjberg opfordrer til at kommunerne lærer af hinanden på integrationsområdet, men der mangler retningslinjer og metoder til at realisere opfordringen, skriver Edmonia Baker og Razan Haugaard 

Razan Haugaard (t.v.) og Edmonia Baker.
Razan Haugaard (t.v.) og Edmonia Baker.Foto: Privatfoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Edmonia Baker, facilitator og futurist, med speciale i nye samarbejdsformer og netværk
Og Razan Haugaard, foredragsholder- og rådgivningskonsulent på integrationsområdet

Vi er enige i Inger Støjbergs opfordring til, at kommunerne må lære af hinanden på integrationsområdet.

Men hvordan spiller tværkommunalt samarbejde sammen med de mange andre krav og retningslinjer, man ellers mødes med i sit arbejde i den pågældende kommune? Hvordan skabes der plads til, at tværkommunalt samarbejde lader sig gøre? Og hvordan er det helt konkret, man bygger bro og skaber gode resultater sammen med nogen uden for sin egen organisation, det være sig andre kommuner eller interessenter. Tværkommunalt samarbejde har et potentiale, men vi mangler retningslinjer og metode, for hvordan vi kommer i gang?

Først og fremmest kræver det, at man tør at se på integrationsindsatsen med andre øjne og har et realistisk forhold til, hvad det kræver af tid og ressourcer. Vi tror ikke på ideen om "one size fits all" i disse komplekse forhold. Vi tror tværtimod på, at det kræver, at man i stedet adapterer ideen om "learning by doing", samt at man er i stand til at udvikle rammerne og kompetencerne, der skal styrke det tværkommunale samarbejde gennem praksis.

Integration er en kompleks affære, der involverer mange spillere og ikke kun handler om "dem i kommunen".

Edmonia Baker og Razan Haugaard

Integration handler om mennesker - mennesker der står med flere barrierer mellem dem og samfundet. Barrierer som sprog, kultur, kompetencer, traumer, etc., som vi skal hjælpe dem med at nedbryde.

Vi er ikke tvivl om, hvad der gør nogle kommuner bedre end andre, når det handler om at få nytilkomne flygtninge i job. Spørgsmålet er nærmere, hvordan man skaber rammerne for, at de succesfulde kan dele deres erfaringer og viden med dem, der har behov for det - og dermed sikre, at den viden bliver omsat til praksis og i sidste ende gode resultater.

Integration er en kompleks affære, der involverer mange spillere og ikke kun handler om "dem i kommunen". Hvis vi skal udpege nogle overordnede succeskriterier, vil vi pege på fire:

1. Først og fremmest handler det om de medarbejdere, der har fingrene i opgaven. Hvad er deres udgangspunkt for jobbet: Er det et arbejde, eller er det et socialt ansvar at hjælpe nytilkomne flygtninge i job?

2. Kommuner der arbejder tæt sammen med virksomheder, gør det nemmere for virksomhederne at komme i kontakt med jobcentrene, der igen gør det nemmere for medarbejdere i de enkelte kommuner at placere flygtninge i job. Det vil sige, at virksomhedskontakt og samarbejde mellem virksomhed og kommune - er helt essentielt.

3. Dem, der forstår, at det handler om tillid, og ved, at deres fornemmeste opgave er at skabe tillid til systemet, kommer ofte længst. I Danmark har vi en høj grad af tillid til systemet - det modsatte gælder de fleste flygtninge. Flygtninge, der ikke stoler på, at der er gode intentioner bag praktik, er svære at motivere og fastholde. Det vil sige, at det er essentielt, at medarbejderne informerer nytilkomne flygtninge om, at det at indgå i virksomhedspraktik ikke handler om at blive udnyttet; men er en vigtig hjælp for at kunne komme videre.

4. Virksomheder skal være bevidste om, at det er en fælles opgave mellem dem og kommunen at kompetenceudvikle borgerne i deres praktikperiode, så deres kompetencer matcher den stilling, de bestrider. Det gør det nemmere for virksomhederne at fastansætte borgerne efter deres praktikperiode.

Kompleksiteten i integrationen ligger jo i, at det ikke kun er den enkelte kommunes kompetencer og syn på opgaven, der dækker indsatsen - men at også den enkelte kommunes samarbejde med adskillige eksterne spillere i samfundet spiller en vigtig rolle. Faktisk mener vi, at det i mange tilfælde handler om at have fantasi og mod til at forestille sig, hvem man kan samarbejde med for at skabe bedre resultater for at få flygtninge i job.

Vi er nødt til at forstå, at det ikke kun er et spørgsmål om intern effektivitet, men også et spørgsmål om ægte læring mellem mennesker, hvis vi skal blive gode til det nødvendige samarbejde på tværs af kommunegrænser.

Og ligesom flygtninge skal lære at have tillid til systemet, skal der også være tillid mellem de mennesker, der skal lære af hinanden på tværs af kommunen. Det handler om kompetencer og forståelse for opgaven, og at man har nogle arbejdsmetoder og rammer, der kan facilitere det tværkommunale samarbejde.

Det handler om at hjælpe medarbejderne med at udvikle kompetencer, navigere og skabe resultater i den komplekse proces, det er, når mange går sammen om at løse integrationsudfordringen på tværs af kommunegrænserne.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Razan Haugaard

Foredragsholder, rådgivningskonsulent
DIT, design og visuel kommunikation (IT-Universitet i København)

0:000:00