Det mener aktørerne om ny skoleaftale
REAKTION: Christiansborg gør skoledagen kortere, leverer penge til den understøttende undervisning og indfører 90 ekstra fagtimer. Hvad siger kommunerne, lærerne, lederne, forældrene og eleverne til det? Få svaret her.
Tyson W. Lyall
RedaktørMere end fire måneders forhandlinger blev onsdag kogt ned til 17 siders aftaletekst.
Her udstikker et bredt flertal af regeringen, S, R, SF og DF en "justeret" kurs for folkeskolen.
Efter fire år med folkeskolereformen mener landspolitikerne blandt andet, at der er brug for at afkorte skoledagen for de yngste og tilføre en skolegang lidt flere fagtimer.
Men hvad mener skolens aktører egentlig om aftalen, som kan læses i overbliksform her?
Få her vurderingerne fra lærerne, lederne, eleverne, forældrene og kommunerne:
Anders Bondo Christensen. Formand, Danmarks Lærerforening
”Politikerne har denne gang lyttet til den eksisterende viden om, hvordan man skaber den gode skole.”
”Vi har eksempelvis gjort opmærksom på, at hvis man ensidigt fokuserer på kvantiteten over kvaliteten, så er det direkte dårligt for elevernes udbytte af undervisningen. Vi har også påpeget betydningen af at styrke skolernes og lærernes autonomi. Det er dejligt, at vi kan genfinde nogle af de ting i aftalen.”
”Jeg har tidligere været frustreret over, at meget skolepolitik blev politisk-ideologiske projekter – i stedet for at bruge den viden, der står til rådighed. Det ser jeg i meget højere grad i den nye aftale. Vi hilser det meget velkommen, hvis det er den måde, vi fremadrettet skal udvikle skolen på.”
Hvilke konkrete elementer fra aftalen er I særligt glade for?