Debat

DF: Vi skal ikke digitalisere hen over hovedet på danskerne

DEBAT: Borgere, som ikke færdes hjemmevant online, skal ikke stilles væsentligt dårligere end andre, når det offentlige digitaliseres. En borger skal altid have ret til personligt fremmøde, skriver Karina Adsbøl.

Vi skal modstå presset til altid at gøre alting hurtigst muligt, skriver Karina Adsbøl.
Vi skal modstå presset til altid at gøre alting hurtigst muligt, skriver Karina Adsbøl.Foto: Mew/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Karina Adsbøl (DF)
Social- og ældreordfører

Danmark har med stormskridt gennemgået en meget omfattende digitalisering.

Og der er intet, der tyder på, at udviklingen stopper lige foreløbigt.

Tværtimod.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Og det er på mange måder rigtigt godt. Selvfølgelig skal vi også bruge de teknologiske landvindinger, vi har oplevet inden for kommunikation, datahåndtering, til at effektivere den offentlige sektor og gøre det lettere at være borger. Det har gjort tilværelsen lidt lettere for mange af os.

Men vi skal have alle med.

Brugervenlighed og sikkerhed skal altid være i højsædet. Både for dem, der færdes hjemmevant online, og dem, der ikke gør.

Karina Adsbøl (DF)
Social- og ældreordfører

Og vi skal tage særlige hensyn til de mange grupper af borgere, som ikke boltrer sig som digitale fisk i vandet, når det kommer til computere, internet og digital post.

Krav på lige adgang
Vi må sikre os, at ”digitalt udsatte grupper” ikke bliver hægtet af og får vanskeligere ved at kommunikere med det offentlige. Som borger i dette land har man krav på lige adgang til myndighederne.

Et godt eksempel på, hvordan man kan gribe sådanne problemstillinger an, er spørgsmålet om digital post.

Mange især ældre borgere imødeså overgangen til digital kommunikation med det offentlige med angst og bæven.

Derfor var det magtpåliggende for blandt andet DF at sikre, at det blev muligt at blive fritaget for digital post for dem, der har det svært med digitaliseringen.

Det gælder blandt andet personer, der mangler kompetencerne til at betjene en computer, har sprogvanskeligheder, er hjemløse, eller har et særligt fysisk eller psykisk handicap.

Udnyt digitaliseringens muligheder med omtanke
Det er den rigtige måde at gøre det på.

Vi skal finde en måde, hvorpå digitaliseringen kan komme alle os, der færdes hjemmevant på nettet, til glæde og gavn, samtidig med at vi sikrer, at de, der har vanskeligere ved at være med, ikke stilles væsentligt dårligere. Der skal være balance i tingene.

Og den tankegang skal også være toneangivende, når det offentlige i de kommende år udvikler sig og bliver endnu mere digitalt.

Jeg mener blandt andet, at det skal være sådan, at en borger altid har ret til personligt fremmøde. Den borgernære kontakt må ikke gå fløjten.

Der vil også ofte være behov for en lang indføringsfase for nye tiltag. Vi skal modstå presset til altid at gøre alting hurtigst muligt.

Igen: Vi skal have alle med.

Brugervenlighed og sikkerhed skal altid være i højsædet. Både for dem, der færdes hjemmevant online, og dem, der ikke gør.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karina Adsbøl

MF (DD), 4. næstformand, Folketingets Præsidium
social- og sundhedsassistent (Social- og Sundhedsskolen i Fredericia 2005), social sundhedshjælper









0:000:00