DI og 3F kritiserer offentlige udbud på buskørsel: levner ikke plads til gode arbejdsforhold

LOBBY-OFFENSIV: Transportens nye overenskomst giver bedre pauseforhold for buschauffører. Men busselskabernes kontrakter med det offentlige er alt for hårdt strenget op, mener Dansk Industri og 3F, som i fællesskab nu kræver mere luft i de offentlige udbud.

Ifølge DI-direktør Lars Sandahl Sørensen har det været enormt svært at sikre bedre arbejdsforhold for buschaufførerne i overenskomstlokalet uden samtidig at lukke de kontrakter, som hans virksomheder har indgået med trafikselskaberne. 
Ifølge DI-direktør Lars Sandahl Sørensen har det været enormt svært at sikre bedre arbejdsforhold for buschaufførerne i overenskomstlokalet uden samtidig at lukke de kontrakter, som hans virksomheder har indgået med trafikselskaberne. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Det skal være slut med buschauffører, som må tisse i busken, spise madpakker i uhumske kælderlokaler eller sidde bag rattet mange timer i træk uden pause.

Det har Dansk Industri og 3F netop givet håndslag på i forbindelse med weekendens overenskomstforlig på transportområdet.

Netop pause- og toiletforhold for de omkring 8.000 buschauffører har udgjort en central knast i forhandlingerne.

{{toplink}}
Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

Det er lidt som at rulle en abe rundt i lokalet. Set med mine øjne er det faktisk ikke en knude, man løser i en overenskomstforhandling.

Claus Wistoft (V)
Formand Trafikselskaberne og Midttrafik

Ifølge DI har det været særdeles svært at nå til enighed om de aftalte forbedringer, fordi de offentlige kontrakter på busområdet "er så hårdt strenget op," at det ikke levner plads til bedre arbejdsforhold.

"Man kan ikke som udbyder være forkæmper for gode arbejdsforhold med de kontrakter, der ligger i dag. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Så derfor har det krævet umådelig stor kreativitet, vilje og dygtighed for den kreds af virksomheder både at få skabt de velfærdsforhold og faste pauseforhold, der skal til," siger administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen.

3F: Bunden er nået
Det er de offentlige trafikselskaber som for eksempel Movia, Fynbus og Midttrafik, som laver offentlige udbud på busdriften, som de private vognmænd så kan byde ind på i håb om at vinde en kontrakt på en eller flere busruter.

3F er enige i, at trafikselskaberne presser rammerne alt for hårdt.

"Intet indikerer, at arbejdsgiverne ikke vil vores medlemmer det godt. Men den vilje er jo betinget af, at de har nogle ordentlige rammer, og at trafikselskaberne ikke kun ser efter prisen. Og her må vi bare sige, at bunden er nået," siger Jan Villadsen, der er formand for transportgruppen i 3F.

0:000:00