Dansk Industri slæber Jernbaneforbund i Arbejdsretten

ARBEJDE: Arbejdsretten skal afgøre, om DSB lovligt kan droppe statslige overenskomster og lokalaftaler med deres ansatte. Indtil da nægter Jernbaneforbundet at forhandle med Dansk Industri.

Dansk Jernbaneforbund, der organiserer ca. 5200 medlemmer, vil ikke forhandle ny overenskomst, før de bliver oplyst om lovgrundlaget.
Dansk Jernbaneforbund, der organiserer ca. 5200 medlemmer, vil ikke forhandle ny overenskomst, før de bliver oplyst om lovgrundlaget.Foto: /ritzau/Carsten Gregersen
Peter Pagh-Schlegel

Det vakte opsigt og bekymring hos de faglige organisationer, da DSB i december meldte sig ind i Dansk Industri.

Indmeldelsen betød nemlig, at størstedelen af DSB's godt 7.300 medarbejdere ville blive omfattet af en ny privat overenskomst fremfor den offentlige overenskomst med staten.

Vi noterer os, at Dansk Jernbaneforbund siger, at de vil anerkende skiftet til private overenskomster, men gerne vil have en afklaring af juraen i den forbindelse. Derfor har vi bedt Arbejdsretten om at afklare sagen, så DSB og DSB’s medarbejdere kan komme videre

Christoffer Thomas Skov
Underdirektør, Dansk Industri

Men er det overhovedet lovligt? Det mangler Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer 3.000 DSB-ansatte, at få svar på, hvorfor de indtil da nægter at forhandle med Dansk Industri.

”Jeg vil have svar på det her, inden vi begynder at forhandle, for jeg gider ikke spilde min tid. Det kan sagtens være, at det er lovligt, men så vil jeg gerne se lovgrundlaget for beslutningen,” siger formand for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup.

Forbund: Sagen er principiel
Dansk Industri har ikke kunnet tilfredsstille forbundet med informationer, hvorfor DI's paraplyorganisation Dansk Arbejdsgiverforening nu beder Arbejdsretten om at afklare sagen.

”Det er DI’s beslutning at få spørgsmålet prøvet ved Arbejdsretten, og det er helt fint med mig. Så må de også tage sig den tid, det må tage. For vi kan ikke forhandle noget, så længe sagen kører i Arbejdsretten,” fortæller Henrik Horup, der nu har modtaget et klageskrift fra Arbejdsgiverforeningen og derfor er den anklagede part i sagen.

Ifølge Henrik Horup er sagen både unik og principiel, da den kan danne præcedens for fremtidige sager.

”Vi har tidligere set, at statslige virksomheder overgår til private overenskomster, men så er det ofte omdannet til aktieselskaber. Men DSB er en selvstændig offentlig virksomhed og dermed et statsligt selskab. Der findes ikke nogen fortilfælde for det her,” siger han.

DI: Helt sædvanlig praksis
Altinget har forgæves forsøgt at få Dansk Industri til at lade sig interviewe om sagen, men organisationens underdirektør, Christoffer Thomas Skov, skriver i en mail, at ”det er helt sædvanlig arbejdsretlig praksis”, at virksomheder, der melder sig ind i DI, også overgår til private overenskomster.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00