Dyresager vil vinde med nyt borgerinitiativ

MOBILISERING: Med et nyt forslag vil et flertal i Folketinget øge borgerinddragelsen. Men det vil kun være dem, der er bedst til at samle folk om en sag, som kan få rejst et forslag i folketingssalen, lyder det fra digitalekspert Benjamin Rud Elberth.

Lige nu er det dyresager, der kan engagere flest mennesker på de sociale medier.
Lige nu er det dyresager, der kan engagere flest mennesker på de sociale medier. Foto: Linda Kastrup/Scanpix
Emma Qvirin Holst

”Vi vil komme til at se rigtigt mange dyreforslag i det danske Folketing.”

Sådan lyder det fra digitalekspert Benjamin Rud Elberth.

Han kommenterer et beslutningsforslag, der er fremsat af alle Folketingets partier med undtagelse af Socialdemokraterne og Venstre. Med forslaget vil partierne gøre det muligt for borgere at stille et forslag direkte i Folketingssalen, hvis de har 50.000 underskrifter for det.

Benjamin Rud Elberth kan godt følge signalværdien i at forsøge bygge en bro mellem politikerne og borgerne. Men han giver ikke meget for det konkrete forslag.

”Udmøntningen af det er ikke specielt intelligent. Du italesætter det, som om borgerne får lov til at give deres besyv med i Folketinget, men de facto vil det kun være dem, der er bedst til at mobilisere, der overhovedet kan få noget op i Folketinget,” siger han.

Ifølge ham vil det politiske indhold nemlig ikke blive afgørende for, om en sag når frem til Folketinget. Det handler i stedet om organisationers og personers evner til at samle folk om en sag. Og lige nu er det dyresager, der kan engagere flest mennesker på de sociale medier.

”For eksempel vil en Anima-side, der har 6-700.000 fans på Facebook lige nu, til enhver tid kunne mobilisere flere underskrifter end et eller andet moderat forslag, der ellers principielt kan ligge lige så mange danskere på sinde,” siger Benjamin Rud Elberth.

Følelser vinder på de sociale medier
Ifølge Benjamin Rud Elberth hænger successen med at samle folk omkring en sag sammen med den foretrukne kommunikation på sociale medier.

Forskningen viser, at brugere af sociale medier reagerer bedst på polariserede budskaber. Det vil sige budskaber, der er sorte/hvide og uden nuancer.

Det betyder, at især sager, der kan vække følelser som forargelse, forbløffelse og forskrækkelse, giver genlyd på sociale medier. Det samme gør stærke handlebudskaber som eksempelvis befri og bekæmp og budskaber med et klart fjendebillede.

Ifølge Benjamin Rud Elberth kan den kommunikation på de sociale medier dog betyde, at det ikke er de mest hensigtsmæssige sager, der vil ende som forslag i Folketingssalen, hvis Folketinget indfører muligheden for borgerdrevne forslag.

”Det kan godt være, vi ikke skal prioritere penge til at befri burræve lige nu, selvom det lyder som en god idé. Men hvis Anima trykker på knappen, så skal vi nok få et forslag, om at vi skal befri burræve,” siger han.

Polarisering har også den konsekvens, at sager med flere nuancer ikke får samme gennemslagskraft.

”Det vil være svært at samle underskrifter på klima-spørgsmål, fordi det er en kompleks og nuanceret dagsorden, hvor der ikke skal afskaffes noget, der skal ændres noget. Modsat er det nemt at mobilisere på ting som gravhunde, der bliver vanrøgtet i en kælder et eller andet sted,” siger Elberth.

Der er langt op til 50.000
Man kan allerede nu ud fra de sociale medier give et bud på, hvilke forslag der muligvis vil kunne mobilisere sig hele vejen til Folketingssalen, lyder det fra Benjamin Rud Elberth.

Ud over dyresager, så er hykleri-sager et godt bud, mener han. Blandt andet sagen om folketingsmedlemmernes pensionsalder, der lavere end resten af befolkningens, hvor Enhedslisten udstiller sine kollegaer som hyklere.

Man kan også komme til at se licensbetalere rejse spørgsmål om licens i salen, vurderer Benjamin Rud Elberth. Hvis de ellers kan mobilisere de 50.000 underskrifter.

Uanset hvor dygtige organisationer og personer er til at mobilisere, så er der stadig et stykke op til de 50.000 underskrifter, lyder det. Elberth tror derfor ikke, at Folketinget vil blive oversvømmet med borgerdrevne forslag.

”50.000 underskrifter er rigtigt meget, og specielt når det skal igennem NemID. Vi ved, hvor svært det er at få underskrifter på, at partierne må stille op,” siger han og tilføjer:

”Barren er sat højt, så derfor vil vi ikke se ret mange forslag. Men vi vil se de forslag, der har power til at komme igennem.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Direktør, Elberth Kommunikation, bestyrelsesmedlem, Have Kommunikation & PR
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)