Debat

EL: Klimaaftale skal føre til handling

DEBAT: Konklusionen på COP21 er, at verden har valgt at skærpe sine klimamål. Det kræver, at alle lande øger ambitionerne og sigter mod minimal CO2-udledning inden for de kommende årtier. I Danmark kræver det først og fremmest handling inden for transport og landbrug, skriver Maria Reumert Gjerding (EL).

Foto: Mark Knudsen
Morten Øyen

Morten er redaktør og journalist på Altinget.dk. Morten er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og har en MA i journalistik fra City University i London.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Maria Reumert Gjerding (EL)
Klimaordfører

Efter uger med hårde forhandlinger fik verden i lørdags en global klimaaftale. Lettelsen og glæden var stor. Endelig lykkedes det. Der er også grund til at glæde sig - det er historisk, at verdens lande er blevet enige om en række ambitiøse målsætninger.

Særlig bemærkelsesværdigt er målsætningen om, at verdens lande skal bestræbe sig på at holde den globale temperaturstigning under 1,5 grader. Men der er en dyb kløft mellem de flotte målsætninger og de handlinger, som landene er klar til at forpligte sig til. Ser man på landenes bidrag, så står vi stadig foran temperaturstigninger på mellem 3-4 grader.

Konklusionen fra Paris er, at mens alle kan blive enige om, at jorden skal reddes, er der en lige så stor enighed om, at det er nogen andre, der skal gøre det. Derfor er der stadig i den grad brug for, at vi i Danmark tager vores del af ansvaret og den politiske opgave er nu at sætte Danmark på sporet af et lavemissionssamfund, der stort set ikke udleder CO2 om få årtier.

Fakta
Bland dig i debatten! 

Send dit indlæg til [email protected]

Energisektoren er på sporet
I de forgangne år har vi i Danmark haft succes med CO2-reduktioner særligt i energisektoren. For teknologierne findes, den politiske vilje er der – for det meste - og det er ikke svært at forestille sig, at vi allerede om 15-20 år kan have omstillet energisektoren fuldstændigt til vedvarende energi.

I de to andre klimabelastende sektorer, transport og landbrug, ser det straks vanskeligere ud. Transportens udledning af CO2 ligger i dag 11 procent højere end i 1990. Landbruget har formået at nedbringe drivhusgasudledningerne, men bærer fortsat ansvaret for en femtedel af Danmarks samlede udledninger.

Vi må erkende, at dagene er talte for et landbrugssystem, der producerer billige skinker til verdensmarkedet, baseret på foder, der importeres fra fjerne verdensdele.

Maria Reumert Gjerding (EL)
Klimaordfører

Så mens energisektoren er på sporet, så er situationen helt anderledes både for transport og landbrug.

Lappeløsning går ikke
Det skyldes, at vores tilgang til disse sektorer har været grundlæggende anderledes end vores tilgang til energisektoren. I energisektoren har vi på et tidligt tidspunkt anerkendt, at vi ikke når målet om CO2-reduktioner på lang sigt, hvis vi ikke omstiller energiproduktionen til helt andre teknologier og metoder.

Den erkendelse har været fuldstændig fraværende inden for landbrug og transport.

Her har tilgangen været at lappe på systemer, der grundlæggende er uholdbare. Derfor bliver forslagene til yderligere CO2-reduktion i disse sektorer også tæt på absurde, fx i den tidligere regerings virkemiddelkatalog.

Det bør stå klart for enhver, at gylleforsuring, låg på gylletanke og reduceret hastighed på motorvejene ikke leder Danmark i retning af et samfund med minimal CO2-udledning, men derimod direkte ind i en blindgyde. Der er simpelthen grænser for, hvor længe man kan skrue på knapperne i et grundlæggende dybt klimaskadeligt landbrugs- og transportsystem.

Tid til at se på landbrug og transport
Vi må erkende, at dagene er talte for et landbrugssystem, der producerer billige skinker til verdensmarkedet, baseret på foder, der importeres fra fjerne verdensdele.

Vi må erkende, at der ingen fremtid er for en landbrugsproduktion, der dyrker vores land intensivt med højt udbytte for øje, når bivirkningen er, at jordens kulstof udledes til atmosfæren. Fremtiden ligger i et landbrugssystem, der har som en af sine fornemste opgaver at producere med metoder, der bidrager til at trække CO2 ud af atmosfæren frem for det modsatte.

Fremtiden er et landbrug, der producerer til lokale og regionale markeder og er selvforsynende med foder og gødning.

Fremtiden er et transportsystem, der opgiver illusionen om at forbedrede brændstofnormer løser klimakrisen. Det eneste, der kan bringe os mod en transportsektor, der ikke udleder CO2, er, at vi definitivt får de fossile brændsler ud af tanken og sikrer et system baseret fuldstændigt på drivmidler fra vedvarende energi.

Klimaaftale kræver handling
Konklusionen på COP21 er, at verden har valgt at skærpe sine klimamål. Det kræver, at alle lande øger ambitionerne og sigter mod at omstille samfund og økonomier til minimal CO-udledning inden for de kommende årtier.

Lykkes det ikke, er løbet definitivt kørt for 1,5 graders målet. Derfor skal vi også for alvor i gang med den grundlæggende omlægning af landbrugs- og transportsektoren der er helt nødvendig her i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maria Reumert Gjerding

Præsident, Danmark Naturfredningsforening
cand.scient i miljøplanlægning og internationale udviklingsstudier (RUC 2006)

0:000:00