Debat

Elberth: Et tweet fra Støjberg havde været nok

KLUMME: Inger Støjberg havde måske ikke behøvet at indrykke annoncer i fire libanesiske aviser. 134 twitter-tegn fra de tyske integrations-myndigheder havde i hvert fald effekt nok til, at tusindvis af syrere rejste mod Tyskland. 140 tegn er blevet den politiske slagmark, skriver Benjamin Rud Elberth. 

Foto: Bax Lindhardt/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Messerschmidt kan få telefonen til at ringe med et enkelt tweet. Søren Espersen kan få telefonen til at stoppe med at ringe med et enkelt tweet.  

Tweetet er Morten Messerschmidts fra september 2013. Ifølge hans eget udsagn ringede den første journalist efter 91 sekunder, og Messerschmidt var nødt til at tweete stop, før telefonen holdt op med at ringe efter 9 minutter.

Undervejs nåede Messerschmidt også at battle med DR's EU-korrespondent Ole Ryborg og en under bæltestedet-bemærkning om, at Ryborg er ude af sync med politikerne.

Sass stoppede rødt 'panorama'
Søren Espersen fik sin telefon til at holde op med at ringe i den danske valgkamp, da han tweetede, at det ikke var DF-politik at beskatte engelske ord. Alex Ahrendtsens ord uden for sociale medier blev lukket ned på sociale medier.

Havde Støjberg i den politiske Twitter-kultur, vi har i Danmark og i store dele af Europa, trykket tweetet med samme præcision, som når vi kan mærke popcornene i nakken fra drengene i biografen uden at have været der selv, havde annoncerne været overflødige

Benjamin Rud Elberth

Henrik Sass sendte fra kontoen @sossesass i samme valgkamp et tydeligt signal til de journalister, der havde til hensigt at grave i en case fra Køge: ”Har i samtale tirsdag inddraget konkret eksempel uden at have indhentet tilsagn. En fejl der beklages”, så han undgik et rødt panorama, som Henrik Qvortrup pointerede som svar til tweetet.

I november 2013 satte Margrethe Vestager en tyk streg under, at Twitter er blevet en fast del af den politiske værktøjskasse i Danmark ved at breake det blå finanslovsforlig.

Ligesom hun i øvrigt varslede, at hun havde dirigentstokken i det sorte tårn i efteråret 2011 med et enkelt tweet hjem over Langebro. Det kunne rent faktisk lade sig gøre at se Vestager køre rundt med børn i Christiania-cyklen og mobiltelefonen i hånden i morgentrafikken i de år, efterhånden som haiku-tweets blev til politiske nålestik.

Søndag i september 2015 kan man nu læse historien om, hvordan 134 twitter-tegn fra de tyske integrationsmyndigheder havde effekt nok til, at tusindvis af syrere rejste mod Tyskland. 

Spoofs
Leder man efter Støjberg, Mette Frederiksen og Helle Thorning på Twitter finder man @substansinger, @metfre og @hellethornings – men ingen af de tre er rigtige, officielle konti, selvom flere danske medier bliver ved at ”tagge" dem i opdateringer, og S-pressetjenesten bliver ved at tweete tilbage, at @metfre er en fake-konto.

De tre konti er såkaldte spoofs. Ligesom @bengtholst heller ikke er ham der Bengt fra Zoo, der forsvarede de danske farver i Marius-krigen, og Jørgen Leth heller ikke var Jørgen Leth selv. I en grad, så Jørgen Leth bad venner tweete til falske Jørgen Leth, at han gerne så, at Jørgen Leth flettede Twitter-næbbet.

140 tegn i stedet for annoncer
Kontoen @sossesass er til gengæld helt rigtig. Og den er vigtig. Noget tyder på, at Støjberg kunne have sparet de 252.000 kroner, det kostede de danske skatteydere at indrykke en annonce i fire libanesiske aviser (plus lidt hjemmesideopdatering og information på landets asylcentre).

Hun kunne bare have fyret den af på 140 tegn på Twitter. Og hun ved det i øvrigt selv – bare på Facebook – hvor hun med en opdatering om en biograf-tur kan sætte national dagsorden.

Havde Støjberg i den politiske Twitter-kultur, vi har i Danmark og i store dele af Europa, trykket tweetet med samme præcision, som når vi kan mærke popcornene i nakken fra drengene i biografen uden at have været der selv, havde annoncerne været overflødige. Annoncer, der alligevel ikke var lavet for, at en syrer med udlængsel skulle bladre den op i sin trykte avis.

Til gengæld sad hendes særlige rådgiver klar til at lægge faktaarket om annoncernes tilbliven direkte ud i hånden på alle meningsdannere og journalister, der spurgte på Twitter – sådan styrer man nemlig også den politiske dialog.

 ---
Benjamin Rud Elberth er digital chef i Geelmuyden Kiese og fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef for Socialdemokraterne og har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00