Debat

Elberth om afslutningsdebat: Sådan bruger politikerne de sociale medier

KLUMME: Onsdag er der afslutningsdebat i Folketinget. Benjamin Rud Elberth skriver her, hvad du skal holde øje med på de sociale medier undervejs.

Onsdag er der afslutningsdebat i Folketinget. 
Onsdag er der afslutningsdebat i Folketinget. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Onsdag klokken 9.00 åbner Folketinget for deres traditionelle afslutningsdebat. Det handler på papiret om at have en diskussion om den indenrigspolitiske situation.

Men som en del af den øvelse, handler det også for partierne om at dreje sandheden i en retning, så den er fordelagtig for dem selv, og om at udlægge fortællingen om sig selv og de andre. Det der i folkemunde kaldes spin. Og den klassiske spin igennem tv og i talerne har fået en digital skrue. Der er showdown – på hashtagget #ftlive på Twitter og på politikernes Facebook-sider. Vi starter med alle de obligatoriske selfies på Instagram. Derfra er det rendyrket internet-kamp.

Hvem spiller det bedste airhockey?
Analytikere af Twitter fokuserer ofte på, at det skulle være stedet, hvor man kan få journalisternes opmærksomhed i stedet for at sende en pressemeddelelse. Det er en meget flad karakteristik af et medie, hvor der er helt andre ting på spil. Det handler om at puffe historier rundt og vinkle dem.

Danske valgforskere fremlagde fredag de første tal om den digitale del af valgkampen i 2015 på en DECIDIS-konference på ITU, som du kan gense her. I tredje del forsøgte jeg at give et billede af, hvorfor det ikke giver mening at bedømme Twitters indflydelse på den politiske dagsorden ved at måle på likes, følgere og engagement. Der er langt mere på spil. Spol frem til 15:05, hvor jeg beskriver det, der foregår på Twitter i #dkpol som et spil airhockey. Nogle kritikere vil sikkert mene, at det passer meget godt til den mængde varm luft, som politikernes paroler ofte svæver på.

Politiske partier forsøger at puffe historier rundt og skabe bestemte vinkler, fordi de forsøger at påvirke den måde, journalisterne taler om dem på og skriver om dem på. 

Benjamin Rud Elberth

En af de mest retweetede partisoldater under valget var David Tarp fra Socialdemokraterne, der gang på gang spillede airhockey med Venstres politikere. For at ændre vinkler. Ikke for at få retweets. Når David Tarp som udsendt for S spillede airhockey med politikerne var det for at sende pucken af sted ind mod en bande med en indfaldsvinkel for at give en udfaldsvinkel, som journalisterne kunne tage op.

Altså in short: Politiske partier forsøger at puffe historier rundt og skabe bestemte vinkler, fordi de forsøger at påvirke den måde, journalisterne taler om dem på og skriver om dem på. Det kommer vi også til at se under afslutningsdebatten, hvor de politiske partier prøver at vinkle hinandens udmeldinger.

Enhedslisten puffer bedst lige nu
Hold øje med Enhedslisten. De puffer bedst til pucken lige nu og laver en masse svære skru for at puffe pucken over på modstanderens banehalvdel. I weekenden var Enhedslistens nye stjerneskud Maria Gjerding knap ude af TV2 News om Hjorts kampagnepenge, før hun fik tweetet om næste skridt i føljetonen, at også Eva Kjer muligvis var faldet i den samme kampagne-glemsomheds-gryde.

I løbet af søndagen tweetede Enhedslistens officielle Twitter-profil 10 eksempler på Venstre-politikere, der efter deres mening havde forbrudt sig mod loven om partistøtte. I afslutningsdebatten kommer de til at puffe pucken rundt hele dagen, og der er ingen nedre grænse for, hvor meget de vil udstille de andre partier.

  

Regeringen vil med Lars Løkke i spidsen inden afslutningsdebatten, hvis de gør som de plejer, potentielt forsøge at sætte dagsorden med en tidlig Løkke-Facebook-status af kampagne-agtig karakter, og V-politikere som Engel-Schmidt, Søren Pind, Jakob Ellemann og Kristian Jensen vil sætte sig på Twitter-samtalen, sammen med Dansk Folkeparti, der er kommet utrolig godt med på Twitter. Imens vil Alternativet tweete i deres vanlige stil om noget skævt. Sidst var det Rasmus Nordquists sko med vinger.

Socialdemokraterne kan også – og når de gør det mest effektivt, stiller de et spørgsmål til en politiker på talerstolen, laver en video om hans/hendes svar eller bare sætter så meget tryk på svaret, at det er umuligt at undgå for meningsdannere og journalister på Twitter, og de ”almindelige” danskere på Facebook. 

---
Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier og er fast politisk digital ekspert på TV 2. Han er tidligere digital chef i Geelmuyden Kiese og digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere. Hver tirsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00