Debat

Elberth: Stupid Social Media-news

KLUMME: Obama er interesseret i en dansk journalist. Johanne forsvarer Bertel efter Skam-oplevelse. Tim Christensen vil spille for Villy og Helle. Velkommen til landet af dumme social media-nyheder.

Musikeren Tim Christensen er en af mange, der har været en tur gennem ”Stupid social media news”.
Musikeren Tim Christensen er en af mange, der har været en tur gennem ”Stupid social media news”.Foto: Ditte Valente/Scanpix
Benjamin Rud Elberth
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Folketingets præsidie samlede en stor del af de danske ministre og folketingsmedlemmer i Helsinge forleden for at tale om arbejdsformer, samarbejde, måder at politik-udvikle på mht. sociale medier og meget mere.

Enhedslistens Johanne Schmidt Nielsen sad ved siden af Bertel Haarder. Under et norsk oplæg poster Johanne Schmidt-Nielsen en hyggehistorie på sine sociale medier. Da hun spørger Haarder om hjælp til en oversættelse, og han replicerer kækt med, om hun ikke ser Skam, bliver hun inspireret. Det bliver til Ekstra Bladet-historien om, at Johanne forsvarer Bertel efter Skam-oplevelse.

Bertel Haarder havde forinden offensivt meldt ud, at danske unge skulle sikres adgang til Skam. Med Johannes udmelding på sociale medier er der skabt grundlag for en overskrift, der skal have os til at tro, at det er det, Johanne forsvarer. Der var ikke skyggen af politisk statement over Johannes opdatering.

Ekstra Bladet får til gengæld smadret et par ”tilsyneladende” og mærkelige sætningsovergange ind i koblingen til Bertel Haarders udmelding om, at han stiller op til næste Folketingsvalg. Forvirringen er total. Og læserne er blevet gjort en lille smule dummere.


Det minder mig om 2011. Tim Christensen, sangeren, skrev for sjov på sin Facebook-side, at han da gerne ville spille 12 minutter længere om ugen i forbindelse med den daværende regerings udspil om en 12 minutter længere arbejdsuge. Det blev til historien om, at ”Tim Christensen støtter rød plan”. Historien kørte på Politiken. På DR. På Ritzau. Overalt. Nyd den fra DR, hvor ”Musikeren er helt med på Helle og Villys plan om at arbejde 12 minutter mere om dagen”.

Det kunne være sjovt at høre fra journalisterne selv, hvorfor i alverden de laver sådan en tekst? Tim Christensen var ikke i nærheden af at støtte rød plan. Et syv-årigt barn ville kunne gennemskue, at Tim Christensen ikke var i nærheden af at støtte rød plan med sin joke.

Jeg var selv medskyldig i, at historien blev skrevet, som den blev skrevet. Da jeg som webredaktør for Socialdemokraterne i de sidste dage af valgkampen fik ”12 minutter”-opdateringer fra Facebook og Twitter ud i min overvågning, skrev jeg på Twitter, at Tim måtte vide, at han var i mine ørebøffer i de sene nattetimer af valgkampen og postede et billede af, at han havde skrevet om 12 minutter.

Jeg smed det på #dkpol-hashtagget, anede ikke, at journalisterne kunne finde på at tage den vinkel. Jeg var målløs, mens artiklen vandrede rundt på nettet og blev til det, alle talte om. Alt imens Tim Christensen skrev på sin Facebook, at han ikke havde den fjerneste idé om, at pressen spionerede på hans væg.

Undskyld, Tim. Jeg anede ikke, at pressen skrev ”Stupid social media news”. Og jeg var målløs over, at den vinkel kunne vandre så voldsomt hos etablerede medier. Tæt på et valg. Sjovt nok taler vi lige nu om, at #fakenews i den danske valgkamp 2015 kunne afgøre valget. Vi burde diskutere, hvad #stupidnews gør ved vores vilje til at købe kvalitetsnyheder.


"Se billedet. Obama interesseret i dansk radiovært", skriver berlingske.dk. Det er simpelt hen så himmelråbende dumt og udelukkende skrevet for at få lette klik ind til en netavis. For det første følger Obama over 600.000 mennesker på Twitter. For det andet har han folk og programmer til at klikke på en følgerknap, så han potentielt får flere følgere tilbage.

Holder danske medier ikke op med at skrive sådan noget pjat, vender danske brugere dem ryggen hurtigere, end de kan stave til ”avisdød”. Vi lader Kasper Villum Jensen fra Finans.dk konkludere på den:

   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

0:000:00