Debat

Energiselskaber: Sådan sparker vi Power-to-X i gang i Danmark

DEBAT: Power-to-X kan blive Danmarks næste succeshistorie i energisektoren. Men vi skal have politikerne med, hvis vi skal følge med i det internationale ræs mod bæredygtig brændstofsproduktion, skriver Knud Erik Andersen, Peter Rasmussen og Lars Udby.

Power-to-X skal sikre produktionen af bæredygtige brændstoffer gennem vedvarende energi. Det kræver bare politisk opbakning, skriver direktører for European Energy, Circle K og REintegrate.<br>
Power-to-X skal sikre produktionen af bæredygtige brændstoffer gennem vedvarende energi. Det kræver bare politisk opbakning, skriver direktører for European Energy, Circle K og REintegrate.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Knud Erik Andersen, Peter Rasmussen og Lars Udby
Hhv. adm. direktør i European Energy, energi- og brændstofsdirektør i Circle K Danmark og adm. direktør i REintegrate

Danmark har en unik mulighed for at accelerere udviklingen inden for Power-to-X og blive foregangsland. Men hvad kommer først – udbud eller efterspørgsel? Hvem har ansvaret – staten eller virksomhederne?

Det er et dilemma, som hverken markedet for grønne brændstoffer eller klimaet har råd til at vente på. Derfor har Circle K, for at sparke gang i udviklingen, netop opkøbt den fulde produktion af e-metanol fra Danmarks første Power-to-X-anlæg, REintegrate Skive, mens European Energy har valgt at investere i REintegrate med det formål at udvide produktionen.

Power-to-X – det vil sige produktionen af grønne brændstoffer ved hjælp af vedvarende energi – er blevet hot. Men udbredelsen af Power-to-X-brændstoffer i Danmark tager først fart, når prisen på de nye grønne brændstoffer falder. Priserne falder dog først, når efterspørgslen, og dermed produktionen, stiger. Det er et ’Power-to-X-paradoks’.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Paradokset understreger, at behovet for langsigtede rammevilkår er altafgørende for at kunne opskalere Power-to-X-brændstof – og politikerne skal handle nu, hvis Danmark skal hænge på det internationale ræs mod Power-to-X.

50 millioner liter e-metanol er bare begyndelsen
Det første Power-to-X-brændstof i Danmark, REintegrate's 50 millioner liter e-metanol produceret af vedvarende energi, aftages af Circle K. Vi tror på potentialet i Power-to-X-brændstoffer, og med vores handlinger signalerer vi til politikerne, at udviklingen skal skubbes i gang. Vores grønne ambitioner er reelle, og vi gør vores for at stimulere markedet for grønne brændstoffer.

Udbredelsen af Power-to-X-brændstoffer i Danmark tager først fart, når prisen på de nye grønne brændstoffer falder.

Knud Erik Andersen, Peter Rasmussen og Lars Udby
Hhv. adm. direktør, European Energy, energi- og brændstofsdirektør, Circle K Danmark og adm. direktør, REintegrate

Mængden af e-metanol i denne aftale svarer til at fjerne CO2-udledningen fra cirka 7000 danske personbiler hvert år over aftalens seksårige periode. Det er et lille bidrag til en meget stor udfordring. Ikke desto mindre er Power-to-X svaret på den grønne omstilling af særligt den tunge transport – og tænk hvad en tyvedobling af vores indsats ville kunne gøre? Det ville sætte gang i en udvikling, som på sigt ville give et betydeligt bidrag til Danmarks CO2-reduktion i transporten.

European Energy har lige nu kig på en række områder i Danmark, hvor vores sol- og vindprojekter vil kunne kobles på en lokalproduktion af e-metanol.

Vi ser store fordele i at udnytte muligheden, fordi vi dermed kan forædle den grønne strøm til Power-to-X-brændstoffer, når elprisen er lav, og strømmen i dag ellers ville blive eksporteret til udlandet til underpris. Vi forventer at kunne levere den grønne strøm i et omfang, der for alvor kan sparke gang i e-metanolmarkedet herhjemme og sikre, at vi i 2030 tilsammen kan nå en ambition om en milliard liter e-metanol på markedet.

Bæredygtig værdikæde – og fremtid
Hvis vi for alvor skal have gang i markedet for nye grønne Power-to-X-brændstoffer, er vi nødt til at have fokus på hele værdikæden. Vi har alle en interesse i, at udviklingen af de nye grønne Power-to-X-brændstoffer accelereres hurtigst muligt.

Vores investeringer er bevis på, at der faktisk allerede nu er en bæredygtig værdikæde i forhandler- og distributionsleddet – den del af værdikæden, som er i direkte kontakt med danskerne.

Power-to-X handler nemlig ikke kun om at producere tilstrækkelig vedvarende energi og etablere elektrolyseanlæg - vi skal også sætte klart fokus på efterspørgslen på produkterne. Vi gør, hvad vi kan for at sparke udviklingen og udbredelsen i gang, og vi håber, at andre virksomheder vil følge trop.

Men vi vil også frygtelig gerne have politikerne med.

Sidste uges aftale om grøn omstilling af vejtransporten tager små skridt i den rigtige retning, men der er fortsat brug for politiske tiltag til at drive efterspørgslen: Et mere ambitiøst fortrængningskrav, krav til køretøjer og brændstofsspecifikationer og en Power-to-X-strategi fra regeringens side, der kan udvikle branchen allerede fra næste år og ikke først om nogle års tid, hvis vi vil lykkes med at gøre Power-to-X til Danmarks næste succeshistorie.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Knud-Erik Andersen

Adm. direktør, European Energy
ingeniør (DTU 1989)

Peter Rasmussen

Brændstofdirektør, Circle K









0:000:00