EU-enighed om skærpede klimakrav til biler
AFTALE: Europa-Parlamentet og Ministerråd er blevet enige om nye krav til biler og varebilers CO2-udledning. Kompromiset går længere end Kommissionens udspil, men ikke så langt, som Danmark har ønsket.
Kim Rosenkilde
Redaktør30 blev til 45 før så igen at blive til 40 og nu lande endegyldigt på 37,5.
Mandag nåede Europa-Parlamentet og EU’s Ministerråd hinanden med et klassisk kompromis for, hvor høje krav der skal sættes til CO2-udledningen fra nye biler og varebiler.
Aftalen indebærer, at udledningen for nyproducerede biler i 2030 skal være 37,5 procent lavere end niveauet i 2021. For varebiler lyder kravet på 31 procent.
Det skal både fremtidssikre den europæiske bilindustri og understøtte arbejdet med at opnå klimaforpligtigelserne i Parisaftalen.
”Den nye lovgivning vil sikre, at forbrugerne sparer penge ved pumperne. Det vil hjælpe vores industri med at omstille sig i retningen af nul-emmissions-mobilitet og ydermere styrke dens globale førerposition inden for grønne køretøjer,” siger EU’s klimakommissær Miguel Arias Cañete i en kommentar.
Klassisk kompromis
Mens kravet i EU-Kommissionens oprindelige udspil lød på 30 procent i 2030, så foreslog Europa-Parlamentet tidligere på efteråret en reduktion på hele 45 procent.
Parlamentet landede dog på 40 procent, da sagen blev behandlet i Plenarsamlingen. Det var samme niveau, som Danmark havde arbejdet for, men indstillingen fra Ministerrådet endte på 35 procent. Og nu blev kompromisset så lige midt imellem.
Oven i kravene til biler og varebilers CO2-udledning vil der også blive lavet en ny målemetode, som skal sikre, at der også i praksis leveres på de nye krav.