Facebook: Rettighedshaverne har magten over indholdet

En central del af en lov, der træder i kraft mandag, kan have konsekvenser for nyhedsmedierne og måden, deres indhold kan blive delt af andre på Facebook, skriver techvirksomheden.

Placeholder image
Medierne har stor gavn af Facebook til at finde nye læsere og opbygge deres forretning i en stadigt mere digital verden, skriver Facebook selv. Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mandag træder de nye regler for ophavsret i kraft på tværs af lande i Europa, herunder også i Danmark.

Rammen er EU's Ophavsretsdirektiv, og målet er at give rettighedshavere mere kontrol over deres indhold, herunder især hvordan det deles på både store og små digitale platforme.

Rettighedshavere og indholdsskabere har længe haft magten til at kunne bestemme, hvordan deres indhold deles på vores åbne platform.

Vi har i løbet af årene investeret i udviklingen af teknologi, der gør det lettere for dem at følge det indhold, de selv har delt, og at få det ud til flere potentielle målgrupper på vores platforme.

Vi har udviklet  nye, målrettede produkter og har igangsat investeringer og initiativer, der sikrer, at rettighedshavere og indholdsskabere fortsat kan få gode resultater med deres indhold. Og vi har fortsat fokus på at styrke vores indsats i takt med, at vores stadigt mere digitale tidsalder stiller stadigt større krav.

Deling af links til nyheder på Facebook

En central del af den nye lovgivning kan have konsekvenser for nyhedsmedierne og måden, deres indhold kan blive delt af andre på Facebook. Direktivets artikel 15 betyder nemlig, at nyhedsmedier nu får yderligere kontrol over, hvordan deres indhold deles.

Facebook er som platform bygget op omkring det princip, at man som udgiver selv vælger, hvad man vil dele og med hvem, og derfor vil vi fortsat generere de velkendte forhåndsvisninger med overskrift og billede i de tilfælde, hvor medierne selv deler nyheder direkte til vores platform.

I de tilfælde, hvor et medie har valgt ikke at lægge en historie på Facebook, men en privatperson eller anden tredjepart deler den, vil vi under de nye regler gengive delingen som et rent hyperlink inklusiv overskrift, men altså uden billede og uddrag fra artiklen.

På denne måde kan medierne altså vælge at have fuld kontrol over, hvilke specifikke historier der skal kunne deles med disse ekstra elementer. Ønsker et medie, at deres læsere og andre frit skal kunne dele alle deres historier som udbyggede links, kan de også vælge det.

Uanset hvad det pågældende medie vælger, gælder det dog, at kulturminister Joy Mogensen har meddelt Folketinget, at hverken privatpersoners deling af nyhedsartikler eller nyhedsmediernes egne delinger vil medføre noget krav om betaling fra Facebook.

1,3 milliarder klik

Det er velkendt, at medierne har stor gavn af Facebook til at finde nye læsere og opbygge deres forretning i en stadigt mere digital verden.

Ikke mindst i Danmark, hvor medierne i 2020 lagde intet færre end 196.000 historier på Facebook og til gengæld fik 1,3 milliarder gratis klik til deres hjemmesider, hvilket i runde tal svarer til værdien af mediestøtten.

Den dynamik er der mange fordele ved – ikke mindst for den demokratiske samtale herhjemme. Og det støtter vi op om ved at tilbyde gratis værktøjer, der gør det endnu nemmere at komme bredt ud til mange læsere, ligesom vi giver medierne adgang til nye tjenester og produkter, der understøtter nye muligheder for at tjene penge på nyheder, såsom for eksempel Instant Articles, integrerede paywalls, nye værktøjer til abonnementssalg eller annoncering.

De muligheder skal vi blive ved med at understøtte, samtidig med at vi hjælper dem med at bevare kontrollen over deres indhold og få mest muligt ud af deres tilstedeværelse på nettet.

Et kontrolsystem for den kreative branche

På samme måde, som medierne bruger Facebook til at nå nye læsere og øge deres indtjening, bruger kunstnere, musikere og andre indholdsskabere også vores platforme til at engagere deres fans og at gøre deres lidenskab til en levevej.

Vi har længe arbejdet for at skabe de bedste muligheder for kreative og nye udtryksformer, og vi vil sikre, at de hos os har et miljø, hvor de trygt kan dele deres indhold. Det omfatter en dedikeret indsats for at stoppe folk fra at appropriere eller misbruge andres værker.

Rights Manager, som er vores førende værktøj til for eksempel kunstnere, der ønsker at overvåge og styre delingen af deres indhold, er et godt eksempel på en af de ting, vi allerede gør for at give kreative rettighedshavere kontrol med delingen af deres indhold på vores platforme.

Og vi håndhæver et hurtigt og effektivt anmeldelsessystem for krænkelser af intellektuel ophavsret, hvilket også omfatter en politik for gentagne overtrædelser. I Danmark samarbejder vi med Rettighedsalliancen, og vi har aftaler på plads, der sikrer betaling til kunstneren bag, når man for eksempel deler en sang i stories.

Indholdsskabere, udgivere og rettighedshavere, som har store og voksende kataloger af indhold, bruger allerede værktøjet til at styre hvornår, hvordan og hvor deres indhold deles på tværs af Facebook og Instagram.

Kulturminister Joy Mogensen har meddelt Folketinget, at hverken privatpersoners deling af nyhedsartikler eller nyhedsmediernes egne delinger vil medføre noget krav om betaling fra Facebook.

Jesper Doub og Martin Ruby, Hhv. direktør for Facebooks nyhedspartnerskaber i EMEA og chef for public policy i Norden

Rettighedshavere kan vælge at blokere deres indhold fra at optræde på Facebook, eller endda i særlige tilfælde tillade den fortsatte deling af deres indhold til gengæld for eksempelvis data om, hvordan det forbruges, eller mod at få en del af indtjeningen fra for eksempel mid-roll annoncer, der vises under afbrydelser i indholdet. 

Særlige flader for underholdning og nyheder

Med næsten 3,5 milliarder mennesker på vores platforme hver måned er mulighederne for at finde nye læsere og fans uden sidestykke, og vi stræber efter at gøre det så nemt som muligt at opdage og opleve nyt, relevant indhold.

Ved at udvikle dedikerede flader på platformen, som eksempelvis Facebook Watch eller Facebook News, har vi givet folk mulighed for målrettet at gå efter videoindhold eller nyhedshistorier – samtidig med at vi skaber bedre muligheder for fremvisningen af indholdsskabernes og mediernes indhold.

Facebook Watch, som er tilgængeligt globalt, er hjemsted for en enorm mængde videoindhold fra alle typer af indholdsskabere, medier og offentlige personer.

Og Facebook News, som vi indtil videre har lanceret i USA, Tyskland og Storbritannien, indeholder dagens vigtigste overskrifter og historier side om side med et personaliseret udvalg af nyheder, der tager afsæt i, hvad den pågældende bruger allerede læser, deler og følger.

For at sikre kvaliteten af disse flader – og tilskynde fortsat innovation inden for disse områder – er det helt almindeligt, at vi indgår licensaftaler, der sikrer betaling for vores brug af indhold fra radio/TV-stationer, produktionsvirksomheder, indholdsskabere, medier eller offentlige personer for at skabe et økosystem, der er meningsfuldt, lokalt og relevant for publikum over hele verden.

Løbende støtte til den kreative branche og medierne

Vores investeringer og støtte stopper dog ikke dér.

Vores løbende aftaler og initiativer for at støtte underholdning, musik, nyheder, sport, gaming såvel som andre medier er betragtelige, og vi laver dem, for at partnere får muligheden for strategisk at kunne innovere og eksperimentere med vores værktøjer som et supplement i tillæg til deres egne måder at udkomme på.

Siden 2018 har vi investeret 600 millioner dollars i nyheder, og over de kommende tre år planlægger vi at investere mere end en milliard dollars derudover.

Her i Danmark er vi i øjeblikket i gang med at gennemføre et acceleratorforløb med en række danske og nordiske medier, hvor de får hjælp af nogle af de bedste i branchen til at teste nye ideer til produkter og indtægtsstrømme, der passer til mediernes nye digitale virkelighed.

Og så snart coronaen har sluppet sit tag i vores rejsevaner, vil Nordisk Journalistcenter kunne gennemføre et meget ambitiøst kursus i medieinnovation, som vi har sponsoreret i sin helhed. 

Vi har også forpligtet os på at sikre, at indholdsskabere kan have troen på at kunne opnå langvarig succes på vores platform, og vi har meldt ud, at så længe coronakrisen stadig har tag i forretningslivet, vil vi ikke vil opkræve betaling for brugen af en række indtægtsgenererende værktøjer, for eksempel betalte online events og fan-abonnementer.

Udbetalingen af vokset

Vi er glade for at se, at de incitamenter fungerer godt.

Udbetalingen til indholdsskabere er løbende vokset, for eksempel er udbetalingen fra in-stream annoncer vokset med over 55 procent fra 2019 til 2020.

I perioden er andelen af indholdsskabere, der tjener, hvad der svarer til 10.000 dollar om måneden, vokset med 90 procent, og antallet af indholdsskabere, der tjener 1.000 dollar om måneden, er blevet fordoblet. Udbetalinger, som altså sikrede en betydelig indkomstkilde for videoproducenter i alle størrelser. 

I vores fortsatte arbejde med at udvikle produkter og platforme, der skaber yderligere interaktion og værdi, vil vi fortsat arbejde tæt sammen med rettighedshaverne og give dem den viden, kontrol og synlighed, der skal til, for at vores platforme kan hjælpe dem med at skabe øget vækst i en digital verden.

Omtalte personer

Martin Ruby

Head of public policy for Benelux & Norden, Facebook
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2000)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser