Fælleskørsel, vejledning og pårørende: Sådan vil kommuner sikre vaccinehjælp til ældre og udsatte

NÅLESTIKSOPERATION: Målrettede kommunale indsatser spiller en central rolle for at sikre Sundhedsstyrelsens ambition om at have vaccineret de ældste og de mest udsatte borgere inden april. Stik i hjemmet har fortsat lange udsigter, vurderer KL.

De kommende måneder skal ældre selv møde op på de nyoprettede vaccinationscentre for at få covid-19-vaccine. Det sætter kommuner på en stor opgave.
De kommende måneder skal ældre selv møde op på de nyoprettede vaccinationscentre for at få covid-19-vaccine. Det sætter kommuner på en stor opgave.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der kan være lang vej fra Serum Instituttets udsendelsen af invitationer til en covid-19-vaccine til, at borgerne rent faktisk møder op og får deres stik i et af de regionale vaccinationscentre.

Det er de foreløbige erfaringer fra nogle af de kommuner, der netop har taget fat på anden fase i udrulningen af covid-19-vacciner.

Nu er det ikke længere vaccinerne, der kommer til de ældre ude på plejecentrene, men i stedet de ældre selv, der skal møde op i de nyetablerede vaccinecentre rundtom i landet.

I første omgang er det den særlige gruppe af ældre over 65 år med behov for både personlige pleje og praktisk hjælp og ældre over 85 år i egne boliger, der skal ud ad døren for at få deres stik.

”Når man laver sådan et system, så har mange af de her borgere brug for nogen, som hjælper dem. Både med at navigere og forstå tingene, og til få håndteret at man skal bestille tider og komme afsted,” Charlotte Larsen, direktør i Rebild Kommune.

Facebook-opslag og hjælpe-hotline
I Rebild modtog omkring 200 borgere tirsdag et brev om, at de nu kunne gå ind og booke en tid til vaccination, og at de kunne henvende sig til kommunen for at få hjælp til transport til de vaccinationscentre, hvor det skal foregå.

For borgerne i Rebild gik turen i første omgang til Aalborg.

Og kommunen skulle reagere hurtigt med initiativer, der kunne være med til at sikre, at de ældre både fik åbnet brevet med tilbuddet om en vaccine – hvad end det kom i deres e-boks eller fysiske postkasse – og, at de efterfølgende også har forstået, hvad de skal gøre og hvordan.

”Det har været lidt en udfordring, for vi ikke ved, om vi har haft fat på alle,” siger Charlotte Larsen.

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00