Fl. Chr. Nielsen: Kagedåse-kristendom lægger låg på fortidens synder

KOMMENTAR: En prædiken som den for Folketinget skal være rund og glat som en kagedåse, for vi har gjort kristendom til fredagsslik for børn. Næstekærlighed er at give sin mand et kys på kinden, og dansk kristendoms blodige fortid omskrives til tusindårig hygge, mener Fl. Chr. Nielsen.

Selv nok så sympatiske personer, som lukkes ind i Clement Kjersgaards Debatten på DR2, kan lyde som ravne, der slås om en regnorm. Tit er regnormen noget småt som et håndtryk eller et tørklæde, men da regnormen forleden var dansk kristendom, ville slagsmålet ingen ende tage.

Den aktuelle anledning var præsten, som holdt en gudstjeneste i forbindelse med Folketingets åbning og engang har udtalt sig negativt om bøsser og ment, at homofili kunne være en glidebane mod pædofili. Han fandt sig misforstået, og i hvert fald var hans prædiken for Folketinget ud fra enhver betragtning harmløs.

Og ufarlig skal en prædiken helst være. Rund og glat som en kagedåse. Strejfer den desuden et par elastikudtryk som næstekærlighed og nåde, opfattes den som djærv og karsk. Men ve den prædikant, der uindpakket vover at citere Jesu egne ord: ”Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle, for jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig.”

En så uforfærdet prædikant står i fare for at blive indkaldt til tjenstlig samtale hos biskoppen, og hvis en kirkegænger annammer det kristne budskab og tager imod en fremmed (det kan sågar være egen ægtefælle eller eget barn), ja, så risikerer han i resten af sit liv at skulle gå rundt med en plettet straffeattest.

På den måde er dansk næstekærlighed spærret inde bag en teologisk Berlinmur.

Muren er opført af Dansk Folkeparti med regeringen som håndlanger. Ifølge DF's integrationsordfører omfatter vor næstekærlighed nemlig ikke ”de fremmede”. Nej, næstekærlighed består i ”at lave mad til sine børn og give sin mand et kys på kinden”.

Skulle nogen indvende, at selv ukristelige kannibaler laver mad til deres børn, affærdiges indvendingen med, at den protesterende ikke er kyndig i teologi, hvilket vil sige i læren om Gud.

Clements Debatten om dansk kristendom rullede af sted på det postulat, at vi urokkeligt har været et kristent land i 1000 år. Og da en indkaldt religionshistoriker henviste til Moseloven, reagerede både folketingsprædikanten, kirkeministeren og en kvindelig sognepræst med himmelvendte blikke.

Ordstyrer Clement, der vel frygtede, at seerne skulle zappe væk ved lyden af så aparte et ord som Moselov i et underholdningsprogram, ledte omgående vor kristendom ind på et mere friktionsfrit spor.

For bemærk venligst, at kristendom er noget, vi hygger os med. Evangelisk-lutherske modbydeligheder som heksebål har fået deres særlige sankthansaften-hygge.

Det var ellers nok værd at dvæle ved religionshistorikerens omtale af den Moselov, som i århundreder var fundamentet for dansk kristendom og en uhyggelig del af den kristne kulturarv. Så hvorfor blev eksistensen af den mørke fortid afvist af prædikanten, ministeren og sognepræsten? Sikkert fordi den ville dementere myten om, at det er dansk kristendom, som har skaffet os demokrati og ligestilling, kvindefrigørelse og hyggeonkler.

Men frem til Oplysningstiden i slutningen af det 18. århundrede afgjorde de teologiske professorer ved Københavns Universitet på Guds og Moselovens vegne, om en voldtaget mindreårig pige for eksempel skulle halshugges eller benådes til at henslæbe resten af sit liv med tvangsarbejde.

Ifølge Danske Lov af 1683 skulle gudsbespottelse straffes med, at den formastelige fik tungen revet ud og sammen med hovedet sat på en stage. Den, der udeblev fra gudstjeneste, idømtes en bøde, og i gentagelsestilfælde blev han sat i gabestok på kirkegården.

Barmhjertighed – det var en by på Månen. Kulturarv – ja, en skændsel.

Beklageligt er det, at slige eksempler på kristen hygge vælder frem, når blot der kradses lidt i myten om vor tusindårige kristendom. Men hvorfor skulle vor egen nation dengang og nu være mere hengiven til nåde og næstekærlighed end de andres?

Vi er alle produkter af en tidsånd, der kan være barbarisk, indskrænket, from, tyrannisk, snæver eller – for tiden – kristeligt selvfed. Og unægteligt ville det klæde den officielle kristendoms aktuelle repræsentanter at indrømme den milevide afstand mellem ideal og virkelighed i stedet for at lukke øjnene for de forbrydelser, der i fortiden og nutiden bliver begået under dække af kristendom.

Lige nu er vi kristelig set kvalt i regeringspåstanden om at være ”et kristent land”. Men hvordan kan et kristent land ydmyge, håne og deportere til den visse død? Hvordan kan et sådant land hindre ægtefæller og børn i at være sammen? Hvordan kan det diktere en fysisk og åndelig ensretning?

Ikke med henvisning til kristendommens grundlægger. Kun med kagedåseprædikener om luftig nåde og lige så luftig næstekærlighed.

For sikken kirkelig og politisk ballade, hvis vor folketingsprædikant nu havde hævet røsten og i Christiansborg Slotskirke gjort de forsamlede politikere opmærksomme på evangeliets ord: ”Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild …”

Jo, bare en enkelt gang og for i diplomatisk høflighed at henlede deres opmærksomhed på, at vi har omskrevet Det Nye Testamente til fredagsslik for børn.

-----------

Flemming Chr. Nielsen (f. 1943) er journalist, forfatter og oversætter af flere klassiske værker. Han er aktuel med bogen "Sort hedder en sten – mellem hedenskab og kristendom i 1000 år". Indlægget er alene udtryk for skribentens egne holdninger.

Forrige artikel Jarl Cordua: Operation overtag oppositionens klimapolitik Jarl Cordua: Operation overtag oppositionens klimapolitik Næste artikel Stine Bosse: Vis mig din holdning til en flygtning, og jeg skal sige dig, hvem du er Stine Bosse: Vis mig din holdning til en flygtning, og jeg skal sige dig, hvem du er
  • Anmeld

    Karsten Solaas

    underligt roderi midt mellem moselov - skyld og nutid

    Det virker som om skribenten ikke helt kan komme frem til hvorledes han egentlig mener kristendon skal defineres... er det moseloven til grund, er det vores 1000årige fejltrin med dom udfra denne, eller er det noget andet? I hvert fald ikke kagedåsekristendom.... Måske skulle et relevant indlæg lægge sig i diskussionen af kontrasten mellem moselov og jesu ord? Måske skulle skribenten bruge sin viden til et opgør med 1000årige fejltolkninger udfra moseloven? Men måske vil skribenten blot hype sin nyudkomne bog lidt?

  • Anmeld

    Frits Schjøtt · pens. spc.læge

    Skønne spildte kræfter..

    FCN skriver meget præcist og malende om den danske version af kristendom, som vel efterhånden ganske mange selvstændigt tænkende mennesker har taget afstand fra.
    Men kagedåser vil nok altid tiltrække slikhungrende, korttænkende curlingbørn.

  • Anmeld

    hans preben pedersen · Vi Grønne EUer !!!!!!

    Kirkekrigsdans med små børn mellem 3. md. og 1. år !!!!

    Nej det er ikke mosedans !! nej det forekommer i en Dansk Kirke den
    dag i dag !!! En krigsdans som skal føre Børn ind den Danske folkekirke !!!
    med Mødre der har deres børn på armene og danser i ring ved alteret
    i en Dansk Kirke. En indoktrinering som Børnene ikke forstår , men
    som kirkens Præster deltager i med sæbebobler og musik !!!
    Jeg spurte en far som var tilstede !! " Hvad foregår der " !!!
    Han svarede " Det er meget være i den katolske Kirke " !! Venligst hp.

  • Anmeld

    Ib Christensen · fhv. MEP & MF

    Adskil kirke og stat

    Staten bør være sekulær. Hverken de 76 %, der er medlemmer af Folkekirken eller andre trossamfunds medlemmer bør direkte eller indirekte have deres trosudsøvelse finansieret af skatteyderne. Kirke og stat skal adskilles. Undervisning og uddannelse er en offentlig opgave, ikke spredning af religiøse myter.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Fvad laver Folkekirken egentligt ?

    Ifølge Grundlover understøttes Folkekirken af Staten, og er den officielle danske religion.

    Nu anfægtes Staten af en anden religion, Islam, og i den situation måtte det vel være at forvente, at Folkekirken tog sig sammen til at gå ind i den kulturkamp med liv og sjæl, og forsvarede sine egne og Statens interesser.

    Men nej, i stedet får vi tudet ørene fulde af udglattende ligegyldigheder fra bisper og præster, så hvis det fortsætter på den måde må vi have skrevet Folkekirken ud af Grundloven og præster og bisper må så selv ud med raslebøssen for lønnen.

  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Barbarisk religion skal forbydes i Danmark..

    Det er rent hjernevrider manipulering for top 1%, som drejer sig om at holde et folk-arbejdere- medgørlige, uvidende og dumme.

    "Græd i kirken, ikke i lønforhandlingerne" er mottoet der.

    Ingen religiøse skal have adgang til statsborgerskabet i DK. Vi er et ateistisk land for 90% vedkommende.

    Fjern alle religiøse fremmedes adgang til statsborgerskabet-for altid. såvel som kriminelle, og meget vil være løst.