Flertal åbner for at lempe bindende mål i folkeskolen

MÅL: Et flertal i Folketinget vil diskutere, om flere af folkeskolens Fælles Mål bør gøres vejledende eller afskaffes. Det er vigtigt at sikre mindre centralstyring og mere plads til lærernes faglighed, siger S.

Et flertal i Folketinget åbner nu op for at gennemgå og muligvis lempe de bindende Fælles Mål i folkeskolen.
Et flertal i Folketinget åbner nu op for at gennemgå og muligvis lempe de bindende Fælles Mål i folkeskolen.Foto: /ritzau/Mads Claus Rasmussen
Martin Mauricio

Mindre centralstyring og mere plads til lærernes faglighed.

Det er, hvad både S, SF, R, V, K og LA ønsker sig.

Derfor vil de nu overveje, om flere af de bindende Fælles Mål skal gøres vejledende eller helt afskaffes.

Ifølge Socialdemokratiets undervisningsordfører, Jens Joel, er det en hovedprioritet for regeringen at skabe rammer i folkeskolen, der giver lærerne bedre mulighed for at dyrke deres faglighed.

Vi har allerede skåret markant ned på antallet af bindende mål, og vi vil gerne vide noget mere om, hvordan den beslutning egentlig fungerer.

Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Undervisningsordfører

"Derfor vil vi gerne diskutere Fælles Mål med forligskredsen. Det vigtige er, at vi får en undervisning, der ikke er centralstyret. Fælles Mål er bestemt én ting, vi kan kigge nærmere på i den forbindelse, men vi vil også gerne kigge bredere end det," siger han.

 I Venstre fastslår undervisningsordfører Ellen Trane Nørby, at hun "absolut gerne" vil kigge på, om flere mål kan gøres vejledende.

"Men vi har allerede én gang besluttet at gøre 3.170 bindende mål vejledende, og det er vigtigt, at vi får fulgt op på, om den beslutning fungerer i praksis."

Venstre vil have minister på banen
I 2017 indgik folkeskoleforligskredsen ganske rigtigt en aftale om at gøre 3.170 bindende færdigheds- og vidensmål vejledende.  

Det betyder, at skolerne i dag skal tilrettelægge undervisningen ud fra de resterende 215 bindende kompetencemål og 866 bindende færdigheds- og vidensområder, der blev indført med folkeskolereformen.

Dokumentation

Om folkeskolens fælles mål:

I 2017 blev folkeskoleforligskredsen enige om at løsne op i de såkaldte Fælles Mål.

Dermed besluttede man sig for at beholde de 215 overordnede kompetencemål, mens de 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål blev ændret fra at være bindende til at være vejledende.

På nuværende tidspunkt er de Fælles Mål i folkeskolen delt op i følgende tre niveauer:

Niveau 1: De 215 kompetencemål
Kompetencemålene angiver, hvad eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de forskellige fag og er de overordnede gældende mål. Målene er bindende og har hjemmel i folkeskoleloven.

Niveau 2: De 866 færdigheds- og vidensområder
Disse områder angiver afgørende elementer inden for kompetencemålene. De er ligeledes bindende og hører hierarkisk under kompetencemålene.

Niveau 3: De 3.170 færdigheds- og vidensmål
Under færdigheds- og vidensområderne ligger færdigheds- og vidensmålene, der blot er vejledende. Disse mål er til rådighed for skoler og lærere med henblik på at kvalificere den lokale planlægning af undervisningen.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00