Folketinget vil styrke undervisningen i privatøkonomi
AFTALE: Nyt undervisningsmateriale skal klæde unge bedre på til at tage ansvar for deres egen økonomi. Den nuværende indsats er ikke tilfredsstillende, mener Venstre.
Martin Mauricio
ForsideredaktørDet skal være slut med, at unge mennesker bliver fristet af hurtige lån med skyhøje renter, der efterlader dem i med en gæld, de ikke kan afdrage.
Sådan lød ræsonnementet bag den aftale, der skal tage et opgør med de omstridte kviklån, som et flertal i Folketinget indgik lige inden juleferien.
"Det skal være slut med at drive virksomhed på gældsspiraler og personlige tragedier, som vi har set eksempler på i løbet af de sidste år," lød det fra erhvervsminister Simon Kollerup (S), da han præsenterede aftalen på et pressemøde.
Som en del af aftalen er partierne (S, V, SF, R, DF, EL, ALT og NB) blevet enige om at styrke undervisningen i privatøkonomi i folkeskolen og på landets ungdomsuddannelser.
"Det, de unge mennesker kan i dag, er åbenlyst ikke godt nok. Derfor forsøger vi her at tage fat om nældens rod ved at ruste dem bedre til at træffe oplyste og gennemtænkte valg," siger Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen.
Aktører skal ikke farve undervisningen
Det bliver Børne- og Undervisningsministeriet, der får til opgave at udarbejde det nye materiale og udtænke de nye undervisningsforløb.
Og selvom forslaget om at gøre privatøkonomi til et selvstændigt fag på skoleskemaet dukker op i ny og næ, mener Radikales erhvervsordfører, Katrine Robsøe, ikke, at det er nødvendigt.
"Man skal passe på med at opfinde et nyt fag til skoleskemaet, hver gang en ny dagsorden presser sig på. Jeg tror, at det her kan løftes rigtig godt i de fag, vi allerede har," siger hun.
Allerede i dag er der en række initiativer, der retter sig mod unge i skolealderen. Blandt andet arrangerer Finans Danmark hvert år den såkaldte pengeuge.