Debat

Formand: Danmark har fortsat brug for Implementeringsrådet

DEBAT: Selvom Implementeringsrådet allerede har gjort det lettere at indføre EU-lovgivning i Danmark, er rådets arbejde stadig nødvendigt for at skabe bedre konkurrencevilkår, skriver formand.

Ifølge Poul Mollerup er overimplementering ikke et EU-problem, men et dansk problem. 
Ifølge Poul Mollerup er overimplementering ikke et EU-problem, men et dansk problem. 
Flora Juul Holst
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Paul Mollerup
Formand for Implementeringsrådet

I 2015 nedsatte regeringen et implementeringsråd, der skulle hjælpe med at få de mange EU-regler på erhvervsområdet til at fungere bedre i Danmark. Rådet fik tre arbejdsopgaver:

1) Tidlig interessevaretagelse. Det handler om initiativer, der kan være på vej fra EU, og hvor regeringen bør gøre en særlig indsats for at sikre danske interesser.

2) Implementering af nye EU-regler, hvor rådet rådgiver regeringen om, hvordan nye erhvervsreguleringer kan implementeres på den mindst byrdefulde måde for erhvervslivet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

3) Nabotjek, hvor rådet peger på områder, hvor EU-regler er omsat til dansk virkelighed på en måde, som er unødigt byrdefuld for dansk erhvervsliv.

Implementeringsrådet har i de seneste tre år afleveret 185 anbefalinger til regeringen, som har valgt at følge hovedparten af dem.

Langt hovedparten af de unødige byrder på erhvervslivet fra EU skyldes ikke overimplementering, men uhensigtsmæssig implementering. Der er derfor masser af plads til forbedring for erhvervslivet.

Paul Mollerup
Formand for Implementeringsrådet

Plads til forbedringer
Det indre marked og fælles regler på erhvervsområdet er som udgangspunkt en fordel for erhvervslivet i et lille land som Danmark. Og det må være slut med at give Bruxelles skylden for alt ondt. Dels fordi vi selv er med til at træffe beslutningerne i EU, dels fordi overimplementering per definition er et dansk problem og ikke er EU-problem.

Langt hovedparten af de unødige byrder på erhvervslivet fra EU skyldes ikke overimplementering, men uhensigtsmæssig implementering. Der er derfor masser af plads til forbedring for erhvervslivet – og vel at mærke forbedring, der ikke går ud over den politiske målsætning med reguleringen.

Implementeringsrådets styrke er, at vi er sammensat af repræsentanter fra erhvervsorganisationer, arbejdsmarkedets parter, forbrugersiden og uafhængige, sagkyndige eksperter. Personer med fingeren på pulsen og en tæt dialog med de virksomheder og forbrugere, der befinder sig ude i den praktiske virkelighed, hvor reglerne skal virke i dagligdagen.

Der har hos rådets medlemmer været en udstrakt vilje til at finde løsninger, der kan gavne erhvervslivet i dagligdagen – uden at gå på kompromis med de politiske mål. Vi har ikke skullet bedrive politik – vi har skullet anvise gode løsninger.

Et råd for mindre bøvl
Implementeringsrådet har haft indflydelse, fordi vi har haft kort vej til magten. Vi har refereret direkte til et ministerudvalg, der er mødtes månedligt, og som har vist interesse for vores anbefalinger. Samtidig har Troels Lund Poulsen som formand for ministerudvalget lagt mange kræfter i at bakke op om rådets arbejde.

Man kan lidt poppet sige, at den korte afstand fra Implementeringsrådet til et udvalg bestående af ni ministre har været med til at give magten tilbage til politikerne, når det gælder EU-implementering. En magt – og et ansvar – som må være politikernes.

Danmark bør også efter et folketingsvalg have et Implementeringsråd. Rådet er med til at gøre EU mere effektivt i Danmark. Rådet er med til at fjerne unødigt bøvl og skabe bedre konkurrencevilkår for dansk erhvervsliv.

Og rådet er med til at pege på områder, hvor der er behov for en fælles indsats for at få EU til at fungere bedre. Det gælder for eksempel den manglende håndhævelse af EU-regler i andre medlemslande, som er til direkte skade for dansk erhvervsliv og for den generelle opbakning til EU.

Så uanset hvem der skriver regeringsgrundlag efter grundlovsdag: Husk lige Implementeringsrådet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Paul Mollerup

Adm. direktør, Danske Advokater, formand, Erhvervslivets EU- og Regelforum, bestyrelsesmedlem, Stenbroens Jurister, tidl. bestyrelsesformand, Folkekirkens Nødhjælp
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

0:000:00