Forstå sagen: Østbanens fremtid er blevet til en politisk kampplads

SPLITTELSE: Spørgsmålet om Østbanen har skabt utraditionelle alliancer i dansk politik. For giver det mening at udskifte en traditionsbunden jernbane med elbusser? Altinget giver dig her en gennemgang af en sag, som er gået fra Regionsrådet til Christiansborgs gange.

Egøje Station tæt ved Køge er ét af flere stop på Østbanen, som i fremtiden måske skal omstilles til at være holdeplads for en eldreven buslinje.  
Egøje Station tæt ved Køge er ét af flere stop på Østbanen, som i fremtiden måske skal omstilles til at være holdeplads for en eldreven buslinje.  Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

”Tog på gummihjul”. En discountløsning og forringelse af den kollektive trafik i landdistrikterne eller et logisk, grønt alternativ til forældede jernbanespor?

I den seneste måneds tid har spørgsmålet om, hvorvidt Østbanens 40 år gamle skinner skal skiftes ud med det elektriske bussystem BRT, skabt stor uenighed blandt både borgere og politikere. Faktisk har diskussionen decideret delt de politiske blokke. 

Mens regeringen og Venstre er åbne for et nyt system, ser især SF og Konservative en BRT-løsning som en væsentlig degradering i forhold til traditionel togdrift.

Men hvordan kan det være, at en lokal sag om togrenovering lige pludselig har fået flere af politikerne på Christiansborg op af sædet? Altinget Transport giver her et overblik over, hvordan Østbanens fremtid er endt som en tværpolitisk slagmark.

Måtte pille sæder ud af togene
Sagen begyndte for alvor at rulle i starten af oktober 2019. Her meddelte Movia, der driver Østbanen, at skinnernes slidte tilstand betød, at togene på strækningen for fremtiden måtte nedjustere kørehastigheden fra 100 til 75 kilometer i timen.

Tidligere havde man sågar set sig nødsaget til at pille hvert femte sæde ud af togene for at sikre, at de forældede skinner kunne holde til driften og bære vægten. Men nu gik den ikke længere.

Og det var da heller ikke gået Region Sjællands næse forbi, at Østbanens tilstand efterhånden havde nået – hvis ikke overskredet – sidste salgsdato.

Regionen selv var dog ikke langsom til at påpege, at budgettet ikke ligefrem havde de 660 millioner kroner til overs, som det kræver at renovere jernbanen, som årligt benyttes af over én million passagerer.

Minister sparkede den til hjørne
Bolden, der er Østbanens skæbne, blev derfor ganske naturligt spillet over på transportminister Benny Engelbrechts (S) bord. I midten af november måtte han dog ved Folketingets talerstol understrege, at det ikke hører under hans ressort som minister at beslutte, hvordan regionernes midler skal afsættes.

Dokumentation

Østbanen er en 50 kilometer lang lokal jernbane i det østlige Sjælland, der består af 15 stationer.

Østbanen forbinder via to sporgrene henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig med Køge. Fra december 2020 forlænges Østbanen desuden fra Køge til Roskilde, idet Region Sjælland overtager trafikkøberansvaret fra staten på denne strækning.

Banen blev oprindeligt etableret i 1879, og de nuværende skinner er omkring 40 år gamle.

Kilde: Region Sjælland


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00